Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşam Döngüsü Analizi ve Mühendislik Uygulamaları CEM 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşam Döngüsü Analizi çalışmaları, Sürdürülebilirlik Analizlerinin temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda, bu dersin amacı; Sürdürülebilirlik analizi  ve farklı mühendislik uygulamaları için yaşam döngüsü analizini uygulayabilecek temel bilgi birikimini ve uygulama becerilerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) Tanımı ve Sistem Odaklı Düşünme, YDA Avantajları ve Dezavantajları,
2 YDA Tarihi, YDA ve Sürdürülebilirlik
3 YDA Destekleyen Nicel ve Nitel Yöntemler
4 ISO Çerçevesi, ISO 14040, Hedef ve Kapsam Tanımı,
5 Yaşam Döngüsü Envanter Analizi için Veri Toplama, Veri Yönetimi ve YDA Veritabanları
6 Çoklu Proseslerin ve Çok Fonksiyonlu Ürün Sistemlerinin Analizi
7 YDA'da Belirsizlik ve Değişkenlik
8 İleri Yaşam Döngüsü Modelleri-YDA Yazılımları
9 Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi
10 Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi (LCCA), Sosyal Yaşam Döngüsü Analizi (SLCA)
11 Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri
12 Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri
13 Uygulamalı YDA Çalışmaları
14 Uygulamalı YDA Çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. 

W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014.

H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015.

M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)