Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | FIZ 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SADIK BAĞCI, Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciye teorik ve deneysel bilimsel araştırma tekniklerinin öğretilmesi ve seminer yapabilme kabiliyetinin geliştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, bilimsel araştırma ve yazma teknikleri ana çizgileriyle ele alınacaktır. Bu bağlamda ders süresince, bilimsel bir araştırmanın oluşturulduğu kuramsal ve yöntemsel zemin, varsayım ve değişkenlerin önemi, araştırma tekniklerinin belirlenmesi, örneklemin seçilmesi, araştırma sorularının oluşturulması ve sonuçlarının sunulması üzerinde durulacaktır. Veri toplama, veri kaynaklarının seçimi, veri çözümlemesi ve araştırmanın yazılması süreçlerine ağırlık verilecek olan bu dersin sonunda, öğrencilerin bilimsel araştırma tekniklerini öğrenmesi ve etkili sunum yapma yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenir ve araştırmalarına uygular. | Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Proje hazırlanma süreçlerini bilir. | Anlatım, | |
3 | Makale yazımında ve dergi seçiminde dikkat edilecek hususları bilir. | Tartışma, | |
4 | araştırma konusu hakkında literatür araştırması yapabilir. | Tartışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırmaya Giriş | |
2 | Bilimsel Araştırma Tasarımı ve Hipotezin kurulması | |
3 | Araştırmanın Amacı, Konusu ve Araştırma Sorularının Belirlenmesi Süreçleri | |
4 | Bilimsel Araştırma Sürecinde İnternet ve Kütüphane Tarama (Uygulama); Bilimsel Araştırma Makale Okuma Uygulaması | |
5 | Araştırma Yönteminin Belirlenmesi, Örneklem-Evren İlişkisi | |
6 | Bilimsel Proje Hazırlama Sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar | |
7 | Etkili sunum hazırlama | |
8 | Kaynak taraması ve bilimsel araştırma etiği | |
9 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
10 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
11 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
12 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
13 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
14 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Remzi Kıncal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 2015, Nobel Akademi Yayıncılık. 3. Basım. 2) Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, 2011, Ankara: Nobel Kitabevi. 3) Halil Kazan, Bilimsel Araştırma Teknikleri, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 2016 4) Robert A. Day, Çeviri: Gülay Aşkar ALTAY, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Copyright © TÜBİTAK 1996 Oryx Press, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 70 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 10 | 2 | 20 |
Final | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |