Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Decısıon Theory | ENM 505I | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HALİL İBRAHİM DEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HALİL İBRAHİM DEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | In this course, students learn decision-making environments, single-criteria and multi-criteria decision-making, one-decision-maker problems and multiple-decision-maker problems and learn to make decisions in these situations. |
Dersin İçeriği | In this course basic subjects of decision theory will be explained. Decision making under risk and decision making under uncertainity will be explained. Decision trees, bayesian theorem and utility theory will be covered. Later MCDM (Multi criteria decision making) subject will be covered. WSM, AHP, ANP, TOPSIS, DEMATEL and ELECTRE will be explained. Finally Game Theory and Goal Programming will be explained. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Students learn decision making under risk | Problem Çözme, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
2 | Students learn decision making under uncertainity | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Students learn how to draw and solve a decision tree | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, Proje / Tasarım, |
4 | Students learn how to get use of new information (Bayesian aprroach) | Problem Çözme, Örnek Olay, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Proje / Tasarım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Students learn how to apply utility theory | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Students learn how to make a decision using AHP | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Students learn how to make a decision using TOPSIS | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Students learn how to make a decision using ELECTRE | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | Students learn how to make a decsion when there are more than two players | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
10 | Students learn how to solve problems when there are multiple goals | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction to decision theory | |
2 | Decision Making under risk | |
3 | Decision Making under uncertainity | |
4 | Decision Trees | |
5 | Bayesian Theorem | |
6 | Utility Theory | |
7 | MCDM, WSM, TOPSIS | |
8 | AHP | |
9 | MIDTERM | |
10 | AHP | |
11 | ELECTRE | |
12 | GAME THEORY | |
13 | GAME THEORY | |
14 | GOAL PROGRAMMING |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Introduction to management science / Bernard W. Taylor |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Students learn decision making under risk | ||||||||||||
2 | Students learn decision making under uncertainity | ||||||||||||
3 | Students learn how to draw and solve a decision tree | ||||||||||||
4 | Students learn how to get use of new information (Bayesian aprroach) | ||||||||||||
5 | Students learn how to apply utility theory | ||||||||||||
6 | Students learn how to make a decision using AHP | ||||||||||||
7 | Students learn how to make a decision using TOPSIS | ||||||||||||
8 | Students learn how to make a decision using ELECTRE | ||||||||||||
9 | Students learn how to make a decsion when there are more than two players | ||||||||||||
10 | Students learn how to solve problems when there are multiple goals |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |