Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Tarihi ve Felsefesi | EFG 003 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET EMİN MISIR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. AHMET BURAK ŞENÖZ |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Dersin amacı bilim kavramın sadece gözlem ve/veya deneye dayalı fizik, kimya, biyoloji gibi doğa bilimleri ve sosyoloji, psikoloji, tarih gibi sosyal bilimleri içine alacak şekilde ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bilim felsefesi, gözle, deney ölçme, bilimsel açıklama, bilimsel teorilerin yapısı gibi bilimiğn felsefesinin yapılabileceği konuların ele alınmasıdır. Bilimin amaçlarının incelenmesi. Bilimsel açıklama, teori oluşturma, modellerin kullanımı, hipotezlerin doğrulanması ve teorik varlıkların statüsü bilim tarihinden örnekler bağlamında tartışılır. Bilimsel sorgulamada ortaya çıkan felsefi soruların değerlendirilmesi. Bilimsel sorgulamada yöntemin önemi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim Tarihi ve Felsefesine yönelik kavramları açıklar. | Anlatım, | Performans Görevi, |
2 | Bilim Tarihi ve Felsefesinin ilkelerinin açıklar. | Anlatım, | Sınav, |
3 | Bilim felsefesinin temel özelliklerini açıklar | Tartışma, | Ödev, |
4 | Bilim tarihinin temel safhalarını açıklar | Soru-Cevap, | Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Felsefesi Nedir? | |
2 | Gözlem, Deney ve Ölçme | |
3 | Bilimsel Açıklama | |
4 | Bilimsel Teorilerin Yapısı | |
5 | Bilimsel Hipotezlerin Pekişltirilmesi | |
6 | Bilimsel Teorilerin Gelişimi | |
7 | Tarih Öncesi Çağlarda Bilim ve Teknoloji | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Roma Döneminde Bilim ve Teknoloji | |
10 | Orta Çağ'da Bilim ve Teknoloji | |
11 | Türkler'in İslamiyet'e Giriş Döneminde Bilim ve Teknolojiye Etkileri | |
12 | Rönesans ve Aydınlanma Dönemi’nde Bilim ve Teknoloji | |
13 | Yeni Çağda Batıda Bilimin Gelişimi ve Cumhuriyet Dönemi’nde Türkiye’de Bilim | |
14 | Antik Yunan ve Helenistik Çağdaki Bilim ve Teknoloji |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | 1) Grunberg, T., & Grunberg, D. (2013). Bilim Felsefesi (İ. Taşdelen, Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 2) Yörükoğulları, E., Orhun, Ö., Topdemir, H. G., & İhsanoğlu, E. (2013). Bilim ve Teknoloji Tarihi (E. Yörükoğulları & E. İhsanoğlu, Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 3. Yıldırım, Cemal (1990). Bilim Felsefesi. 4. Yıldırım, Cemal (1990). Bilim Tarihi. 5. Topdemir, H.G. & Y. Unat (2019). Bilim Tarihi ve Felsefesi. Ankara: PEGEM A. 6. Ülken, H. Z. (1983). Bilim Felsefesi. İstanbul: Ülken Yayınları. Grıbbın, J. (2021). Bilim Tarihi. İstanbul: Alfa Yayıncılık
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Bilim Tarihi ve Felsefesine yönelik kavramları açıklar. |
2 | Bilim Tarihi ve Felsefesinin ilkelerinin açıklar. |
3 | Bilim felsefesinin temel özelliklerini açıklar |
4 | Bilim tarihinin temel safhalarını açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 4 | 10 | 40 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,24 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |