Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam Edebiyatı KLM 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ZİYA ERDİNÇ,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Klasik dönemden günümüze kadar farklı ekollere mensup kelâm âlimlerini ve eserlerini anahatlarıyla tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste doğuşundan günümüze Mu’tezile, Eş’ârîlik, Mâtürîdîlik, Şia ve Hâricîlik gibi başlıca kelâm ekollerindeki kelâmcılar ve eserleri incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken dönem Mu’tezilî kelâm eserlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Erken dönem Ehl-i sünnet kelâm eserlerini tanır, analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Müteahhir dönem Eş’ârî kelâm eserlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Müteahhir dönem Mâtürîdî kelâm eserlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Farklı dönemlerdeki kelâmcılar arasında ilişki kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Farklı ekollerdeki kelâmcılar arasında ilişkiler kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 I-III. Yy Mu’tezile kelâmcılar ve eserleri
2 I-III. Yy Ehl-i sünnet kelâmcılar ve eserleri
3 I-III. Yy Şiî ve Hâricî kelâmcılar ve eserleri
4 IV-V. Yy Mu’tezile kelâmcılar ve eserleri
5 IV-V. Yy. Eş’ârî kelâmcılar ve eserleri
6 IV-V. Yy. Mâtürîdî kelâmcılar ve eserleri
7 IV-V. Yy. Şiî kelâmcılar ve eserleri
8 VI. Yy ve sonrası Mu’tezile kelâmcılar ve eserleri
9 VI.-VIII. Yy. Eş’ârî kelâmcılar ve eserleri
10 VI.-VIII. Yy. Mâtürîdî kelâmcılar ve eserleri
11 VI.-VIII. Yy. Şiî kelâmcılar ve eserleri
12 IX. Yy. sonrası Ehl-i sünnet kelâmcıları
13 IX. Yy. sonrası Şiî kelâmcılar
14 Günümüz kelâm literatürü
Kaynaklar
Ders Notu

Metin Yurdagür, Kelam tarihi: ekoller-şahıslar-eserler, İstanbul: İFAV Yayınları, 2019; Türkiye’de İslami İlimler: Kelâm ve Mezhepler Tarihi I/II/III, TALİD 27-28-29. Sayılar, Metin Yurdagür, Mâverâünnehir'den Osmanlı coğrafyasına ünlü Türk kelâmcıları, İstanbul: İFAV Yayınları, 2017;

Ders Kaynakları

Sabine Schmidtke (ed.), The Oxford Handbook of Islamic Theology, Oxford University Press, 2016; The Reza Pourjavady, Philosophy in Early Safavid Iran: Najm Al-Din Ma?mud Al-Nayrizi and His Writings, Leiden: Brill, 2011; Wilferd Madelung- Abdulrahman Al-Salimi (ed.), Early Ibad?i Theology: Six Kalam Texts by 'abd Allah B. Yazid Al-Fazari, Leiden: Brill, 2014.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 50
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6