Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme EBB 304 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SÜLEYMAN DEMİR
Dersi Verenler Doç.Dr. İSMAİL YILMAZ, Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK, Dr.Öğr.Üyesi SÜLEYMAN DEMİR, Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA, Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Dr. Levent ERTUNA

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.

Dersin İçeriği

Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav,
5 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav,
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav,
7 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. Tartışma, Örnek Olay, Sınav,
8 Test planını hazırlar. Anlatım, Tartışma, Sınav,
9 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav,
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav,
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
12 Anlatım, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
2 Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
3 Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
4 Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
5 Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
6 Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
7 Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
8 Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
9 Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
10 Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
11 Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
12 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
13 Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
14 Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 14 14
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3