Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Kültüründe Aile ve Çocuk RPD 026 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Res. Assit. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk kültürünün ailenin yapısına, çocukların yetiştirilme tarzına ve çocuklara verilen eğitim modellerine etkisinin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Türk aile yapısı; farklı Türk devletlerinde çocuk yetiştirme ve çocuğun değeri; Anadolu'da aile kült, gelenek ve görenekler; geniş aile ile çekirdek aile etkileşimi; evlilik törenleri, cenaze merasimleri, toplulukçu kültüre duyarlı aile danışmanının rol ve görevleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunu tanır, işlevlerini ve yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Kültürün tanımını, öğelerini bilir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Kültür ve ailenin etkileşimini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Türk kültürünün gelişme çağlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Toplumsal değerlerin oluşumunu yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Farklılaşan davranış kalıplarını ve çocuk yetiştirme biçimlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Aile yapısının değişim ve dönüşümüne etki eden başlıca unsurları bilir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
8 Değişen Türk toplumunda ailenin yapısını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9 Değişen Türk toplumunda verilen eğitim modellerini bilir ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
10 Türk kültüründe aile ve çocuk ile ilgili değişimleri, psikolojik danışmanlık özellikleri ile yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ailenin Tanımı, Yapısı ve Özellikleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kültürün Tanımı ve Öğeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kültür ve İnsanın Sosyal Gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Türk Toplumunu Etkileyen Önemli Olaylar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 İslam Öncesi Türk Toplumunda Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 İslam Sonrası Türk Toplumunda Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ara sınav
8 Osmanlı Dönemi’nde Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Cumhuriyet Dönemi’nde Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Günümüzde Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Aile Danışmanlığı Kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Ailelere Yönelik Eğitim Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Doğan, İ. (2009). Türk aile sosyolojisi. Pegem Akademi Yayınları: Ankara.

Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan aile kültür. Remzi Kitabevi: İstanbul.

Ortaylı, İ. (2001). Osmanlı toplumunda aile. Pan Yayıncılık: İstanbul.

Özgüven, İ. E. (2001). Ailede iletişim ve yaşam. PDREM Yayınları: Ankara.

Yörükoğlu, A. (1992). Değişen toplumda aile ve çocuk. Özgür Yayın Dağıtım: İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 4