Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı Bilgisi | EBE 306 | 6 | 2 + 7 | 9 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, Öğr.Gör. TİJEN NEMUT, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör.Dr. FUNDA AKDURAN , Öğr.Gör. TİJEN NEMUT , Öğr.Gör. İSMAİL ŞAKAR , Doç.Dr. İHSAN HAKKI ÇİFTCİ , Arş.Gör. ÖZGE ERTÜRK , Öğr.Gör. ÖZNUR ADADIOĞLU , Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Katılımcıların uygulamalarında toplum sağlığını gözönünde bulundurmalarını ve bunlara göre davranmalarını sağlamak, Türkiye’deki sağlık örgütlenmesi ve mevzuatı koruyucu sağlık bakım uygulamalarını,çevre sağlığı uygulamalarını, bağışıklama uygulamalarını,bulaşıcı olmayan hastalıklarda halk sağlığı uygulamalarını,yaşlılık sağlığı uygulamalarını,ana sağlığı ve aile planlaması uygulamalarını, ,çocuk sağlığı uygulamalarını bilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Toplum, aile ve bireyin sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin işlevlerini ve temel ilkelerini inceler. Bu kapsamda, halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi, tanımı, rolleri, sağlığın değerlendirilmesi, aile yapısı ve kültür, çevre, iş, okul, yaşlı sağlığı, ana-çocuk sağlığı gibi özel alanlarda halk sağlığı hemşireliğinin yeri, sağlık hizmetleri, sağlık örgütlenmeleri ve politikaları konuları yer alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Halk sağlığı hizmetlerine ilişkin kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
2 | Sağlık sorunlarının çözümünde toplumun katkı ve katılım kavramlarını bilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
3 | Toplum kalkınması ile ilgili toplumun potansiyel gücünü harekete geçirebilme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
4 | Toplumdaki risk gruplarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Toplumdaki risk gruplarının(anne ,çocuk,yaşlı,adolesan vb) sorunlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Toplumdaki risk gruplarının(anne ,çocuk,yaşlı,adolesan vb) sorunlarını çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Toplumu sağlık konularında eğitmeye yönelik eğitim programları düzenler. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
8 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
9 | Halk sağlığı alanında hizmet vermeye istekli olabilme, Halk sağlığı etkinliklerinin yöntemlerini Alana uygulama becerisi kazanabilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk sağlığı bilimlerinin doğuşu ve tarihçesi | |
2 | Halk Sağlığına Giriş | |
3 | Temel sağlık hizmetleri,Hizmetleri veren kurumlar | |
4 | Sağlıkta dönüşüm politikası,Aile Hekimliği sistemi ve halk sağlığında ebenin durumu | |
5 | Ev ziyaretleri ve önemi | |
6 | Sağlık eğitimi | |
7 | Anne ve çocuk sağlığı,çocukta bağışıklama | |
8 | Adolesan sağlığı | |
9 | Adolesan sağlığı | |
10 | Aile planlaması hizmetleri | |
11 | Aile planlaması hizmetleri | |
12 | Yaşlı sağlığı | |
13 | Antropoloji, kültür ve sağlık | |
14 | Toplum beslenmesi ve önemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Halk Sağlığı Hemşireliği Editör:Prof. Dr. Behice Erci Yayınevi: Nobel Tıp Yayıncılık,2016
Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi Editör: Prof. Dr. Sebahat GÖZÜM Yayınevi: Vize Yayıncılık,2016
Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme Editör: Prof. Dr. Behice Erci, Prof. Dr. Dilek KILIÇ, Dr. Öğr. Üyesi Derya ADIBELLİ Yayınevi: Anadolu Nobel Tıp Kitapevleri, 2018
Community & Public Health Nursing: Promoting the Public's Health 9th Edition, Kindle Edition, Cherie Rector, Wolters Kluwer, 2018
Community & Public Health Nursing Edition 6, by Marcia Stanhope RN, DSN, FAAN, Jeanette Lancaster RN, PhD, FAAN, Jeanette Lancaster, Elsevier Health Sciences, 2004.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 8 | 112 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |