Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tepkime Kinetiği | GDM 209 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEMANUR YILDIZ, Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Gıda sistemlerinde görülen başlıca reaksiyon çeşitleri, bu reaksiyonlara ilişkin kinetik verilerin hesaplanması ve yorumlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Reaksiyon hız teorileri, reaksiyon hızı, katsayıları, reaksiyon hızının zamana bağlı değişimi, hız yasası, hıza etki eden faktörler, sıfırıncı, birinci ve ikinci dereceden reaksiyonlar, yarı ömür süresi, aktivasyon enerjisi, Q10 değeri, Z değeri ve D değeri, enzim kinetiği, Michaelis Menten denklemi ve ilişkin katsayılar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıdalardaki reaksiyonların derecelerinin öğrenilmesi ve belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Deneysel verilerin grafiğe işlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Reaksiyon derecelerine ilişkin kinetik katsayıların hesaplanması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kinetiğe giriş | |
2 | Kimyasal reaksiyonların hızlarının belirlenmesi | |
3 | Gıdalardaki reaksiyonların üzerine etki eden faktörler | |
4 | Gıdalardaki reaksiyonların dereceleri | |
5 | Sıfırıncı dereceden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara ilişkin kinetik parametreleri hesaplanması | |
6 | Birinci dereceden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara ilişkin kinetik parametreleri hesaplanması | |
7 | İkinci dereceden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara ilişkin kinetik parametreleri hesaplanması | |
8 | Verilerin grafiğe işlenmesi | |
9 | Yarı ömür süresinin (t1/2) hesaplanması | |
10 | Aktivasyon enerjisinin (Ea) ve Q10 değerinin hesaplanması | |
11 | D ve Z değerleri | |
12 | Enzim kinetiği, Michaelis Menten denklemi | |
13 | Michaelis Menten kinetik katsayılarının hesaplanması | |
14 | Kinetik katsayıların hesaplanması ve yorumlanmasına ilişkin örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Gıda Mühendisliğinde Reaksiyon Kinetiği, Özkan, M., Cemeroğlu, B., Toklucu, A.K. 2010. , Gıda Teknolojisi Yayınları, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |