Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ölçme ve Değerlendirme EBB 406 8 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HASAN MEYDAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SÜLEYMAN DEMİR, Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra CEVHERLİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.

Dersin İçeriği

Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. Soru-Cevap, Ödev,
2 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. Tartışma, Ödev,
3 Test planını hazırlar. Anlatım, Ödev,
4 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. Anlatım, Ödev,
5 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
6 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. Tartışma, Sözlü Sınav,
7 Ölçmede hata türlerini yorumlar. Anlatım, Sözlü Sınav,
8 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. Anlatım, Ödev,
9 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. Anlatım, Ödev,
10 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler
2 Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme
3 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık
4 Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır?
5 Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması
6 Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler
7 Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama)
8 Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım)
9 Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması
10 Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri
11 Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme
12 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri
13 Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi
14 Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Turgut M. Fuat (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara

TEKİN HALİL (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YARGI MATBAACILIK,ANKARA

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2