Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekonometride Yeni Yaklaşımlar | EKO 374 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, (1) öğrencilere doğrusal ve doğrusal olmayan ileri ekonometrik uygulamalar hakkında bilgi vermek, (2) ekonometrinin iktisadi teorilerin ampirik içeriği konusunda ve iktisadi politikaların incelenmesinde nasıl kullanılacağına dair bilgi birimi oluşturmak ve (3) iktisatçıların tutarlı öngörüler sunmadığı konulara ve politika değerlendirmelerine ışık tutabilmek için ileri ekonometrik uygulamalara dayanan bir yaklaşım geliştirmektir. Ders içerisinde çeşitli iktisadi sorunlara, ekonometrik uygulama sırasında karşılaşılan problemlere ve nedensellik tartışmalarına sistematik olarak getirilen çözümler üzerine odaklanılacaktır. Ayrıca, her hafta seçilen metinler okunacak, tartışılacak, birçok ülke vakalarıyla ve uygulamalı örnekler ile karşılaştırma yapılacaktır. Ders içerisinde öğrencilerin katılımı teşvik edilecek ve bu not değerlendirmesi kapsamına alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş ve ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümler, klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar ve çözüm önerileri konuları tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonometrik uygulamaya yön veren iktisadi teoriler ve uygulamada karşılaşılan sorunlar konusunda öğrenciler bilgi sahibi olacak. | Anlatım, | Sözlü Sınav, |
2 | İleri ekonometrik teknikler öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır. | Tartışma, | Ödev, |
3 | Öğrenciler ekonometrik incelemenin sonuçlarını değerlendirme ve bu sonuçlardan elde edilecek çıkarımların iktisadi teoriler ile karşılaştırılması konusunda fikir sahibi olacak. | Soru-Cevap, | Ödev, |
4 | Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak. | Alıştırma ve Uygulama, | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş | Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş |
2 | Ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümlere giriş | Ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümlere giriş |
3 | Klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar | Klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar |
4 | Nedensellik incelemeleri, içsellik, seçim sapmaları ve karşı-olgusallık | Nedensellik incelemeleri, içsellik, seçim sapmaları ve karşı-olgusallık |
5 | Fark modellemesi ve iktisat politikası | Fark modellemesi ve iktisat politikası |
6 | Kontrol değişkenleri ve rassallık | Kontrol değişkenleri ve rassallık |
7 | Etkileşim ve kukla değişkenleri ve doğrusal olmayan formlar | Etkileşim ve kukla değişkenleri ve doğrusal olmayan formlar |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav |
9 | Modellemede kesikli durumlar ve deney | Modellemede kesikli durumlar ve deney |
10 | Araç değişkenler ve sapmalara çözümler | Araç değişkenler ve sapmalara çözümler |
11 | Doğrusal olmayan modeller ve politika önerileri | Doğrusal olmayan modeller ve politika önerileri |
12 | Dilim regresyon yaklaşımı | Dilim regresyon yaklaşımı |
13 | Mekansal etkiler ve sapmalar | Mekansal etkiler ve sapmalar |
14 | Hata teriminde sorunlar ve çözüm önerileri | Hata teriminde sorunlar ve çözüm önerileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sabi |
Ders Kaynakları | Bryman, Alan. Social research methods. Oxford University press, 2015. Morgan, S. ve Winshipv, C. Counterfactuals and causal inference : Methods and principles for social research, Cambridge University press, 2014. Glennerster, R. ve Takavarasha, K., Running randomized evaluations : A practical guide, Princeton University press, 2013. Angrist, J. D. ve J. Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion, Princeton University press, 2009. Cameron, Colin ve Pravin Trivedi. Microeconometrics using STATA, STATA press, 2009. Wooldridge, J. M. Introductory econometrics, South Western College. 2008. Baum, C. An Introduction to Modern Econometrics using Stata. STATA press. 2006. Wooldridge, J. M. Econometric analysis of cross section and panel data. The MIT press. 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | X | |||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |