| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Estetik I | RSM 215 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Estetik kavramının gelişim aşamalarını izleyerek sanat, sanatçı ve eser kavramları üzerine kapsamlı bir tartışma ortamı yaratmak ve bu vesileyle sanat öğrencilerinin artistik üretim süreçlerine düşünsel boyutta katkı sağlamak |
| Dersin İçeriği | 18. yüzyılda otonom bir alan olarak ortaya çıkan estetiğin techne/ars yani sanat-zanaat ayrımı ile başlayan ve Batı düşüncesinde sanatın zanaattan sıyrılarak nasıl başlı başına kendine yeter bir alan olarak var olduğunun düşünce tarihi üzerinden anlatılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 18. Yüzyıl öncesi sanatlar vs zanaat ayırımını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 2 | 18. Yüzyıl öncesi estetik düşüncesinin tarihini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 3 | Estetik deneyim ve rasyonel deneyim arasındaki farkı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 4 | Estetik kuramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 5 | Estetik düşünce ile sanat pratiği arasındaki ilişkiyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Estetik Nedir? Estetik Deneyim Nedir? | Carroll, Noel. 2012. Sanat Felsefesi: Çağdaş bir Giriş. çev. : Güliz Korkmaz Tirkeş, Ankara: Ütopya Y. |
| 2 | Tarih Öncesi ve Olası Bir Estetik Kavrayış Biçimi Olarak Rit | Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi. |
| 3 | Antikçağ: Sanat/ Zanaat Ayırımının Öncesi Estetik Kavrayış | Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
| 4 | Rönesans ve Bir Ön Estetik Düşüncesi | Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
| 5 | Sanatçının Değişen Statüsü ve Sanat Kamuoyunun Oluşumu | Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
| 6 | ARA SINAV | - |
| 7 | Güzel Sanatlar Kategorisinin İnşa Edilmesi | Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi. |
| 8 | Sanat Eseri İdeali ve Deha Nosyonu | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
| 9 | Estetik Kuramları ve Sanat | Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramlar, İstanbul: Sentez Yayınları. |
| 10 | Hazcı Estetik ve Festival Estetiği Görüşleri | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
| 11 | Taklit Olarak Sanat: Mimesis ve Sanatlar | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
| 12 | Oyun Olarak Sanat: Kant ve Deha Kuramı | Guyer, Paul. 2004.“The Origins of Modern Aesthetics: 1711-35”, Blackwell Companion to Aesthetics ed. Peter Kivy içinde, Malden: Oxford: Victoria: Blackwell:15-44. |
| 13 | Yaratma Olarak Sanat | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
| 14 | Tekrar ve Tartışma | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramlar, İstanbul: Sentez Yayınları. Carroll, Noel. 2012. Sanat Felsefesi: Çağdaş bir Giriş. çev. : Güliz Korkmaz Tirkeş, Ankara: Ütopya Y. Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge. Guyer, Paul. 2004.“The Origins of Modern Aesthetics: 1711-35”, Blackwell Companion to Aesthetics ed. Peter Kivy içinde, Malden: Oxford: Victoria: Blackwell:15-44. Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | 18. Yüzyıl öncesi sanatlar vs zanaat ayırımını öğrenir. |
| 2 | 18. Yüzyıl öncesi estetik düşüncesinin tarihini öğrenir. |
| 3 | Estetik deneyim ve rasyonel deneyim arasındaki farkı bilir. |
| 4 | Estetik kuramlarını bilir. |
| 5 | Estetik düşünce ile sanat pratiği arasındaki ilişkiyi öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 89 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||