Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Termodinamiği | MMM 205 | 3 | 3 + 1 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN YILDIZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN YILDIZ, Doç.Dr. YILDIZ YARALI ÖZBEK, Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Termodinamik kanunların malzemelerde ve çözeltilerde uygulamasını ve yorumlamasını yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Termodinamik tanımlar, kanunlar, entalpi, entropi, serbest enerji, denge olayları, faz kanunu, ellingham diyagramı, Çözelti Türleri ve Termodinamiği, Elektrokimya |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir sistemdeki iş, enerji ve ısı ilişkisini hesaplar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Termodinamik kanunları yanma reaksiyonlarına uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Sistemleri entropi ve serbest enerji açısından yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | Reaksiyonlarda termodinamik açıdan sebep sonuç ilişkisini kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Ellingham diyagramlarının termodinamik uygulamasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Çözeltilerin termodinamik hesaplamalarını yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar, sistem ve özellikleri, Hal denklemi, Gazlar ve davranışları | |
2 | Enerji ve türleri, Dönüşümler, Termodinamik denge, İş ve Isı | |
3 | Termodinamiğin birinci kanunu, Isı kapasitesi, Adyabatik dönüşümler, Entalpi | |
4 | Teşekkül ısısı, Hess kanunu, Kirchoff kanunu | |
5 | Yakıtlar, Yanma reaksiyonları, Kalorifik güç, Alev sıcaklığı | |
6 | Termodinamiğin ikinci kanunu, Entopi, Serbest enerji ve denge sabiti | |
7 | Gibbs-Helmoltz denklemi, Serbest enerjiyi etkileyen parametreler | |
8 | Termodinamiğin üçüncü kanunu, Heterojen reaksiyonlarda denge, Faz kanunu ve faz dengesi, | |
9 | Clasius Clapeyron denklemi, Yoğun fazlarda buharlaşma, buhar basınçları, Ellingham diyagramları | |
10 | Çözelti kavramı, İdeal çözeltiler | |
11 | İdeal olmayan Çözeltiler, Aktivite kavramı, Roult ve Heny Kanunları | |
12 | Düzgün Çözeltiler, Seyreltik Çözeltiler | |
13 | Çözeltilerde Yarı-kimyasal Model | |
14 | Molar oran-Aktivite-Serbest Enerji İlişkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) D.R.GASKELL, Introduction to the thermodynamics of materials, 4th Ed., Taylor & Francis Group, New York, 2003. 2) G.S.UPADHYAYA, R.K.DUBE, Problems in Metallurgical Thermodynamics and Kinetics, Pergamon, Oxford, 1988 3) M.KAUFMAN, Principles of Thermodynamics, Atlanta, Marcel Dekker Inc., 2002 4) H.G.LEE, Chemical Thermodynamics for Metals and Materials, Imperial College Press, London, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 14 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 12 |
2. Kısa Sınav | 14 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |