Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilimi I ELT 203 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERVE SAVAŞÇI
Dersi Verenler Prof.Dr. FİRDEVS KARAHAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ali İlya

Arş. Gör. Merve Yıldız

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilbilim I dersinin genel amacı, dilin doğasını geleceğin yabancı dil öğretmenlerine tanıtmak ve dilin gerçekte ne olduğu konusunda genel bir kavrayışa sahip olmalarını sağlamaktır.

 

Dersin diğer amaçları da şu şekildedir: (1) Her şeyden önce, bu ders, insanlar ve diğer türlerde (örn. Hayvanlar) dil ve dil gelişiminin biyolojik temelleri hakkında bilgi edinmeyi amaçlar. Hayvan iletişimi ve insan dilleri arasındaki farklılıkları kapsamlı bir şekilde tartışmak diğer bir amaçtır. (2) İkinci olarak, bu ders, dilin tanımı, içeriği, kullanımı ve araştırma alanlarını ve temel dil kavramlarını tanıtmayı amaçlamaktadır. (3) Bu dersin bir diğer amacı da, geleceğin yabancı dil öğretmenlerini, IPA çizelgesinde (Uluslararası Fonetik Alfabe) kapsanan İngilizce dilinin sesleri ve özellikleri (örneğin sesli ve sessiz sesler, artikülasyonun yeri, ünsüz sesler, artikülasyon yöntemi, ünlüler, vb.) ve dilin ses kalıpları (örneğin fonoloji, fonemler, fonemler ve alloponlar, minimal çiftler, fonotaktikler, heceler, vs.) hakkında bilgilendirmektir. (4) Dördüncüsü, bu ders geleceğin yabancı dil öğretmenlerini, Fonetik (sözlü seslerin üretimi, akustiği ve işitme çalışmaları), Fonoloji (seslerin desenlendirilmesi), Morfoloji (kelimelerin yapısı), Sözdizimi (cümlelerin yapısı) ve Anlambilim (anlam çalışması) dahil olmak üzere dilbilimin geleneksel alt alanları (alt dallar) ile tanıştırmayı ve yabancı dil öğretiminde kullanım alanlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Teorik ve pratik bilginin kombinasyonu, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olacak kapsamlı analiz ve dilbilimsel verilerin araştırılması yoluyla teşvik edilecektir.

Dersin İçeriği

Dilbilim dersi, Dilbilim I ve Dilbilim II dersleri olarak Güz ve Bahar dönemlerinde ardışık olarak sunulmaktadır. Bu ders, yani Dilbilim I dersi, birçok önemli seçilmiş konunun ele alındığı dilbilim alanının tanıtımı için bir giriş dersi niteliği taşımaktadır.

 

Bu dersin temeli, dilin kökenini ve dilin yapısını yöneten genel dil ve ilkeleri, özellikle İngilizce'ye odaklanarak, içerir. Dil ve dilin özellikleri ve işlevleri Bu derste yer alan temel konular arasındadır. İletişimin ne ifade ettiği ve diğer türlerin (örn. Hayvanlar) iletişimi de ele alınmaktadır. Ayrıca, hayvan iletişimi ve insan dilleri arasındaki benzerlikler ve farklılıklar ayrıntılı olarak ele alınmakta ve tartışılmaktadır. Dilin ve insan dilinin gelişiminin biyolojik temelleri de derinlemesine ele alınmaktadır. Dilin tanımı, içeriği, kullanımı, ve araştırma alanları ile temel dilbilimsel kavramlar, ders boyunca vurgulanması gereken diğer noktalar arasındadır. En önemlisi, dilbilimin geleneksel alt alanları (yani alt dalları) ve bunların yabancı dil öğretiminde kullanımı bu dersin içeriğini oluşturmaktadır: Fonetik, Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, ve Anlambilim. Ders ayrıca seslerin transkripsiyonu ile kapsamlı bir uygulama ile IPA (Uluslararası Fonetik Alfabe) olarak bilinen alfabenin öğretilmesini de içermektedir. Sonuç olarak, tüm bu içerikler Dilbilim I dersinin kapsamındadır ve bu vesile ile öğrencilerin Dilbilim alanında sağlam bir temel oluşturmaları amaçlanmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbilim alanı kapsamında yer alan önemli dilbilim ve teknik terimleri, önemli dilbilimsel kavramları tanır ve bunları gerektiği yerde ve gerektiği zaman açıklar ve kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Dilin fizyolojik ve biyolojik temellerini öğrenir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 İletişimin temel evrensel ilkelerini ve mekanizmalarını öğrenir (yani, nasıl iletişim kurduğumuzun arkasındaki bilimi öğrenir). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Hayvan ve insan dili arasındaki farkları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 İnsan dilinin özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Geleneksel Dilbilimin alt alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir (Fonetik, Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, ve Anlambilim) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Bir dilin konuşma seslerini ve özelliklerini öğrenerek Fonetik'in temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve tanımlar (artikülasyonla ilgili fonetik, akustik fonetik, ve işitsel fonetik) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Uluslararası Fonetik Alfabe’yi (IPA) bilir ve dilsel verilerle (ve analiz ederek) fonetik transkripsiyon yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 İngilizce dilinde konuşma seslerinin sistemlerini ve kalıplarını öğrenir ve tanımlar (Fonoloji) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
10 İngilizcede kelime oluşumunun temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
11 Kelimelerin yapısıyla ilişkili İngilizce dilinin temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve tanımlar (Morfoloji) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
12 Dilbilgisinin temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir, açıklar, betimleyici ve betimleyici dilbilgisi öğrenir ve cümle içinde kullanılan konuşmanın bölümlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
13 Sözdizimi kavramlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar ve ağaç diyagramları aracılığıyla sözdizimsel analiz kriterlerini kullanarak çeşitli dilbilimsel verilerin özelliklerini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
14 Anlambilim kavramlarını ve ilkelerini, kelimenin ne anlama geldiğini ve kelimelerin anlamsal olarak nasıl ilişkili olduğunu tanımlar ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş
2 Dilin kökenleri Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 1: The origins of language)
3 Hayvanlar ve insan dili (İletişim, insan dilinin özellikleri, hayvanlarla konuşmak, şempanzeler ve dil, dilin kullanımı) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 2: Animals and human language)
4 Dildeki sesler ve sesbilgisi (Fonetik, ötümlü ve ötümsüz sesler, sesin çıkış noktası, ünsüz çizelgesi, sesin çıkış biçimi, ünlüler) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 3: The sounds of language)
5 Dildeki ses kalıpları (Fonoloji, sesbirimler, ses kümesi ve sesteşler, minimal pairs, fonotaktik, heceleme, eşsöyleyiş etkileri) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 4: The sound patterns of language)
6 Sözcük oluşturma Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 5: Word formation)
7 Biçimbilim Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 6: Morphology)
8 Ara sınav
9 Dilbilgisi Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 7: Grammar)
10 Sözdizim Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 8: Syntax)
11 Sözdizim (devam) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 8: Syntax) (devam)
12 Anlambilim Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 9: Semantics)
13 Anlambilim (devam) Yule, G. (2010). The study of language (Bölüm 9: Semantics) (devam)
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Akmajian, A. & R.A. Demers, A.K. Farmer, R.M. Harnish. (1997). An Introduction to Language and Communication. USA: The MIT Press.

Benham, B. (1996). Studying Linguistics: A workbook. AEIN Publication.

Chomsky, N. (2002). Syntactic structures (2nd Ed.). Berlin: Walter de Gruyter.

Crystal, D. (2005). How language works. London: Penguin Books Ltd.

Crystal, D. (2011). A Dictionary of Linguistics and Phonetics (6th Ed.). Oxford: Blackwell Publishing.

Finch, G. (2000). Linguistic terms and concepts. New York: Palgrave.

Hudson, G. 2000. Essential Introductory Linguistics. UK: Blackwell.

McManis, C.D., Stollenwerk, Z., & Zheng-Sheng. (1987). Language Files. USA: Advocate Publishing Group.

Meyer, C. F. (2009). Introducing English Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Pinker, S. (2007). The Language Instinct: How the Mind Creates Language. New York, NY: Harper Perennial Modern Classics.

Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., & Spencer, A.  (2009). Linguistics: an introduction (2nd Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Romaine, S. (2000). Language in Society: An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press.

Tercanlıoğlu, L. (1999). Linguistics for TEFL students. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Todd, L. (1987). An Introduction to Linguistics. Singapore: Longman.

Trask, R.L. (1999). Language: The Basics (2nd Ed.). GB: Routledge.

Ders Kaynakları

Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2011). An introduction to language (9th Ed.). Canada: Wadsworth, Cengage Learning.

Yule, G. (2010). The study of language (4. basım). GB: Cambridge University Press

 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3