Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okuma Becerileri I ELT 105 1 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ELİF BOZYİĞİT
Dersi Verenler Arş.Gör. MERVE YILDIZ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Merve Savaşçı

Arş. Gör. Merve Yıldız

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencileri akademik konularda çeşitli yüksek ilgi alanlı metinleri okumaya ve onları akademik çalışmalarında ihtiyaç duydukları akademik okuma becerileriyle donatmaya yönlendirerek daha etkili, özgüvenli, akıcı, ve stratejik okuyucular haline getirmektir. Öğrencilerin, sanat, tarih gibi çok çeşitli akademik konulardan oluşan ve kitap, ders kitabı, akademik dergi, gazete, dergi, çevrimiçi kaynaklar gibi çeşitli kaynaklarda bulunan farklı metinler okuyarak İngilizce okuma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Bu ders, birinci sınıf öğrencilerinin okuma becerilerini geliştirmek için tasarlanmıştır. Mevcut ders, öğrencilerin akademik okuma becerilerini ve stratejilerini, akademik ve art alan bilgisi, kelime hazinesi oluşturma ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlayan adım adım bir yaklaşım izlemektedir.

Bu ders öğrencilere, okumaya başlamadan önce soruları gözden geçirme, tarama, tahmin etme, haritalama ve formüle etmeyi öğrenecek stratejiler sunar. Üstelik, ana fikirleri ve destekleyici detayları tanımlamayı öğrenir, “gerçek” anlamdan “çıkarımsal” anlamlara doğru ilerler. Ayrıca, bir okuma metninin yüzeyinin altında ne olduğunu ortaya çıkarmayı ve bir metindeki anlam katmanlarını yorumlamaya yönlendirmektedir. Öğrencilere, kelime dağarcığını pek çok şekilde görme ve kullanma fırsatı da verilir: bağlamda kelimeleri tahmin etme, eş anlamlıları tanımlama, deyimleri tanıma ve kelime formlarını uygulama. Aynı zamanda, köklerin ve kelimelerin parçalarının tanımlanmasında, kolokasyonların tanınmasında ve çağrışımların anlaşılmasında pratik yaparlar. Ayrıca, vurgulama, açıklama, değerlendirme, ve özetleme gibi okuma için çeşitli not alma becerilerini geliştirmeye ve bu okuma stratejilerinde uzmanlaşmaya teşvik edilirler. Daha da önemlisi, öğrenciler satırlar arasında nasıl okuma yapılacağını, çıkarımlarda bulunabileceğini, sonuç çıkarabildiklerini, çeşitli kaynaklardan gelen bilgileri nasıl bağlayacağını ve sentezlemeyi öğrenirler.

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı akademik okuma stratejilerini öğrenir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Edebi yazılar, gazete veya dergi makaleleri, ve akademik veya profesyonel yayınlar dahil olmak üzere çok çeşitli metinleri anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Yazarın bakış açısını, tonunu, amacını ve hedef kitleyi tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Bir metnin ana fikirlerini tanımlar ve önemli bilgileri vurgular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Ana fikirleri destekleyen destekleyici fikirleri belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 Konu cümlelerini hızlıca okuyarak ana fikri bulur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
7 Belirli bir bilgi için bir metni ayrıntılı tarar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
8 Metinlerdeki bağlaçları ve geçiş sinyallerini tanımlar ve metni anlamada kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
9 Başlıkların yanı sıra görsel ve metinsel ipuçlarına bakarak bir metnin içeriğini önizler ve bunları metni anlamaya yardımcı olmaları için kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
10 Bir metni okumadan önce soru hazırlayarak metnin içeriğini tahmin eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
11 Anlamaya yardımcı olmak ve ana fikirleri açıklığa kavuşturmak için bir ifadenin farklı şekilde nasıl ifade edileceğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
12 Okuyacağı ya da okuduğu bir metni düzenlemek için bir kavram haritası oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
13 Bir metinde açık olmayan bilgileri ortaya çıkarır ve metin ve fikirler hakkında sonuca varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
14 Bir metindeki cümleler ve fikirler arasında bağlantı kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
15 Metin içerisinde yer alan bilgi ve fikirleri analiz eder, değerlendirir, sentezler ve bir metne cevap verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
16 Kendi fikirlerini ifade eder ve bunları metinden ya da kendi deneyimlerinden örnekler ile destekler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması ve giriş
2 Art alan bilgisini aktifleştirme ve anafikir bulma
3 Okuma stratejileri
4 Sebep-sonuç yazıları, kelime çalışmaları
5 Bilinmeyen kelimelerin çıkarımı, okuma stratejileri çalışmaları
6 Kavram haritaları oluşturma
7 Okuma stratejleri çalışmaları, çeşitli metinler
8 Metin ilişkilendirme çalışmaları
9 Ara sınav
10 Metin bağıntıları
11 Fikir yazıları
12 Okuduğunu anlama çalışmaları - Metin Özetleme
13 Tekrar çalışmaları, çeşitli metinler
14 Tekrar çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Pakenham, J. K., McEntire, J., & Williams, J. (2013). Making connections: Skills and strategies for academic reading (3rd ed.). Cambridge University Press

Gazete, Dergi makaleleri, çeşitli türlerde metinler  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır.
2 Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır.
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür.
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir.
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular.
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular.
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 8 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2