Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Felsefesi ve Eğitime Yansımaları | ILF 623 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere bilimin ve felsefenin ne olduğu kavratılmaya çalışılıp, bilimin, felsefe aracılığıyla kendini anlama çabası ve doğası verilmeye çalışılacaktır. Bu anlama çabası içinde, farklı dönemlerde bilime, bilimin sürecine ve ürünlerine yüklenen farklı anlamların farklı bakış açılarının öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmektedir.Aynı zamanda epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarında bilimin doğası ve felsefesi üzerine yapılan tartışmalarla bilim ve eğitim üzerine sentezlerin yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bilim nedir? Felsefe nedir? Bilim felsefesi, temel kavramlar ve konular. Bilimsel betimlemeler. Bilim ve değerler. Bilim ve din. Bilim ve toplum. Bilim felsefesi üzerine incelemeler. Klasik bilim felsefesi. Çağdaş bilim felsefesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Sınav , Portfolyo, |
2 | Bilimin doğasını sorgular. | Örnek Olay, Tartışma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, | Portfolyo, Sınav , Ödev, |
3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır. | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
4 | Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır. | Grup Çalışması, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Ödev, Portfolyo, |
5 | Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder. | Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Portfolyo, Ödev, |
6 | Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir. | Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değeri | İlgili kaynaklardan araştırma |
2 | Bilim felsefesinin tanımı ve konusu | İlgili kaynaklardan araştırma |
3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
4 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
5 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
6 | Bilimin doğası üzerine tartışmalar | İlgili kaynaklardan araştırma |
7 | Fen eğitiminde bilimin doğası ve felsefesinin yeri | İlgili kaynaklardan araştırma |
8 | ARA SINAV | İlgili kaynaklardan araştırma |
9 | Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
10 | Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
11 | Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması | İlgili kaynaklardan araştırma |
12 | Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması | İlgili kaynaklardan araştırma |
13 | Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
14 | Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yıldırım, C., (2000). Bilim Felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi. Hançerlioğlu, O. (1993). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |