| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Yönetiminde Etik | TSY 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HARUN KIRILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık Yönetiminde Etik dersinin amacı; sağlık yönetiminde uyulması gereken etik ilkelerin incelenmesidir. Ders kapsamında etik kuramlar, ilkeler, sorunlar, karar verme süreci ve sağlık yönetiminde geçerli temel etik ilkelere uygun tutum geliştirme üzerinde odaklanılacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, etik kavramı üzerinde durularak sağlık yönetiminde etik ilkeler ve sorumluluklar hakkında gerekli bilgiler verilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Etikle ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Mesleki etik konusunda bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Yönetsel etik konusunda bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Yönetimde uyulması beklenen etik ilkeler konusunda bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Yönetimde etik dışı davranışlar konusunda bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Sağlık yönetiminde etik karar verme süreci konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Sağlık yönetiminde etik ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları uzmanlık düzeyinde kavrayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 8 | Sağlık yönetiminde etik kuramlar ve temel ilkeler hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 9 | Sağlık yönetiminde ortaya çıkan etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 10 | Sağlık hizmetlerinde etik sorunlara yönelik vakaları değerlendirmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 11 | Sağlık kurumlarının ve sağlık personelinin etik sorumlulukları konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 12 | Hekim-hasta ilişkisini etik çerçevede değerlendirmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 13 | Hasta hakları konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısında sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 14 | Hasta hakları ile ilgili yasal düzenlemeler konusunda bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Etikle ilgili temel kavramlar | İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik; Harun Tepe, Etik ve Meslek Etikleri |
| 2 | Mesleki etik | İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik; Harun Tepe, Etik ve Meslek Etikleri |
| 3 | Yönetsel etik | İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik; Harun Tepe, Etik ve Meslek Etikleri |
| 4 | Yönetimde uyulması beklenen etik ilkeler | İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik; Harun Tepe, Etik ve Meslek Etikleri |
| 5 | Yönetimde etik dışı davranışlar | İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik; Harun Tepe, Etik ve Meslek Etikleri |
| 6 | Etik karar verme süreci | İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik; Harun Tepe, Etik ve Meslek Etikleri |
| 7 | Sağlık yönetiminde temel etik kavramlar | Ferhat Sayım (2011), Sağlık Piyasası ve Etik; Nesrin Çobanoğlu (2009), Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği |
| 8 | Sağlık yönetiminde etik kuramlar ve temel ilkeler | Ferhat Sayım (2011), Sağlık Piyasası ve Etik; Nesrin Çobanoğlu (2009), Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği |
| 9 | Sağlık yönetiminde ortaya çıkan etik sorunlar | Ferhat Sayım (2011), Sağlık Piyasası ve Etik; Nesrin Çobanoğlu (2009), Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği |
| 10 | Etik sorunlara yönelik vaka analizi | Ferhat Sayım (2011), Sağlık Piyasası ve Etik; Nesrin Çobanoğlu (2009), Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği |
| 11 | Sağlık kurumlarının ve sağlık personelinin etik sorumlulukları | Ferhat Sayım (2011), Sağlık Piyasası ve Etik; Nesrin Çobanoğlu (2009), Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği |
| 12 | Hekim-hasta ilişkisinin etik çerçevede analizi | Ferhat Sayım (2011), Sağlık Piyasası ve Etik; Nesrin Çobanoğlu (2009), Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği |
| 13 | Hasta hakları | Gürkan Sert (2004), Hasta Hakları : Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde |
| 14 | Hasta hakları ile ilgili yasal düzenlemeler | Gürkan Sert (2004), Hasta Hakları : Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Seedhouse, David (2009), Ethics: The Health of Health Care, Wiley Publishers. |
| Ders Kaynakları | Zengin, Nazmi (2012), Sağlık Çalışanı-Hasta İlişkisinde Güncel Konular Kardelen Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bütçeleme, finansal raporlama ve kontrol kavramları, teorileri, yasaları, araçları ve uygulamaları anlamak | ||||||
| 2 | Ulusal ve Uluslararası sağlık stratejileri geliştirmek ve değişimleri takip etmek | ||||||
| 3 | İktisadi sorunları çözebilmek için istatistiki bilgileri kullanabilme becerisi kazanmak | ||||||
| 4 | Karmaşık ekip görevlerini yerine getirmek | ||||||
| 5 | Nicel ve Nitel araştırma yöntemlerini kullanabilme | ||||||
| 6 | Nicel ve Nitel araştırma yöntemlerini problemlerin çözümünde kullanmak | ||||||
| 7 | Değerlendirme: Paydaşların temel düşünlerini anlayarak iyileştirme stratejileri için başarılı önerilerde bulunmak | ||||||
| 8 | Veri Analizi ve Sunum: Örgütleri başarılı bir şekilde yönetmek için mevcut verileri yorumlayabilmek ve elde ettiği bilgileri örgütsel gelişim ve değişimde kullanmak | ||||||
| 9 | Sağlık kurumlarının rekabetçi gücünü ve sürdürebilirliğini destekleyen değerlerin üretimine katkıda bulunmak | ||||||
| 10 | Hasta tedavisi ve bakımını olumlu yönde etkileyecek stratejiler geliştirmek için hasta ve sağlık profesyonelleri ile işbirliği yapmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Etikle ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||||||
| 2 | Mesleki etik konusunda bilgi sahibi olmak. | ||||||||||
| 3 | Yönetsel etik konusunda bilgi sahibi olmak. | ||||||||||
| 4 | Yönetimde uyulması beklenen etik ilkeler konusunda bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | ||||||||||
| 5 | Yönetimde etik dışı davranışlar konusunda bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | ||||||||||
| 6 | Sağlık yönetiminde etik karar verme süreci konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahibi olmak. | ||||||||||
| 7 | Sağlık yönetiminde etik ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları uzmanlık düzeyinde kavrayabilmek. | ||||||||||
| 8 | Sağlık yönetiminde etik kuramlar ve temel ilkeler hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||||||
| 9 | Sağlık yönetiminde ortaya çıkan etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | ||||||||||
| 10 | Sağlık hizmetlerinde etik sorunlara yönelik vakaları değerlendirmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | ||||||||||
| 11 | Sağlık kurumlarının ve sağlık personelinin etik sorumlulukları konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahibi olmak. | ||||||||||
| 12 | Hekim-hasta ilişkisini etik çerçevede değerlendirmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | ||||||||||
| 13 | Hasta hakları konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısında sahip olmak. | ||||||||||
| 14 | Hasta hakları ile ilgili yasal düzenlemeler konusunda bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 176 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||