Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasavvuf Edebiyatı | ILA 451 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tasavvuf Edebiyatının mahiyetini, muhtevasını ve nazım türlerini kavratmak |
Dersin İçeriği | Tasavvuf Edebiyatının manası, muhtevası ve bu sahadaki farklı nazım türleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Tasavvuf Edebiyatında Kurân ve Hadisin rolünü kavrar. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
3 | Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şühûd anlayışlarını analiz eder. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Tasavvuf Edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Tasavvuf Edebiyatında peygamberler hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
6 | Tasavvuf Edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriği | |
2 | Tasavvuf Edebiyatı Muhtevasında Kuran ve Hadisin Rolü | |
3 | Tasavvuf Edebiyatında Vahdet-i Vücûd Anlayışı | |
4 | Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Şühûd Anlayışı | |
5 | Tasavvuf Edebiyatında Allah Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Tevhîd, Münacat, Esmâ-i Hüsna, Elif-nâme) | |
6 | Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Türler (Nat, Gevher-nâme, Dolab-nâme, Esmâ-i Nebî, Mucizât-ı Nebî) | |
7 | Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Sîretün-Nebî, Hicret-nâme, Mevlid, Hilye, Kırk Hadis) | |
8 | Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Menâkıb-nâme, Velâyet-nâme, Medhiye) | |
9 | Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Mersiye, Maktel-i Hüseyin, Düvâz-nâme) | |
10 | Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Vücûd-nâme, İbret-nâme, Besmele-nâme, Kâbe-nâme, Tac-nâme) | |
11 | Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Türler (Fütüvvet-nâme, Gazavât-nâme, Tenbîh-nâme, İstimdâd-nâme) | |
12 | Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Salât-nâme, Ramazân-nâme, Minber-nâme, İstihrâc-nâme, Kıyâmet-nâme) | |
13 | Tasavvuf Edebiyatında Şathiye | |
14 | Yûnus Emrenin Çıktım erik dalına şathiyesinin tasavvufî şerhleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Ömür CEYLAN, Tasavvufî Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |