Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Fıkıh Usulü Metinleri ILA 364 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri Yok.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fıkıh usulünün temel kaynaklarını ve terimlerini tanıma.
Dersin İçeriği Fıkıh usulü alanında yazılmış farklı mezheplere ait temel eserlerden seçilen metinlerin okutulması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkıh usulü metinlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Fıkıh usulünün temel terimlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Farklı usul geleneklerini görür. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Fıkıh usulü metinlerini anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Fıkıh usulü metinlerini tercüme edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Fıkıh usulü metinlerindeki temel tartışmaları fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fıkıh Usulü literatürünün tarihsel gelişim süreci
2 Seçme metin: er-Risâle (ilk dönem)
3 Fukaha / Hanefi metoduna göre telif edilmiş Fıkıh Usulü literatürü
4 Seçme metin: el-Fusûl
5 Seçme metin: Usulüs-serahsî
6 Seçme metin: Keşfül-esrâr
7 Mütekellimîn metoduna göre telif edilmiş Fıkıh Usulü literatürü
8 Seçme metin: el-Burhan
9 Seçme metin: el-Mustasfâ
10 Karma metoda göre telif edilmiş Fıkıh Usulü eserleri
11 Seçme metin: el-Telvih
12 Özgün Fıkıh Usulü eserleri
13 Seçme metin: İlâmul-muvakkıîn
14 Seçme metin: el-Muvâfakât
Kaynaklar
Ders Notu DİA ilgili maddeler,
er-Risâle, el-Fusul, Usulü´s-Serahsî, Keşfü´l-esrar, el-Burhan, el-Mustasfa, et-Telvih, İ´lâmu´l-muvakkı´in, el-Muvâfakat´tan seçme metinler
Ders Kaynakları Diğer fıkıh usulü literatürü
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3