Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat-Din İlişkisi | ILA 388 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Edebiyatın dinle ilişkisini siyasî bağlamda incelemek |
Dersin İçeriği | Edebiyatla İslâmî değerler arasındaki bağlantıyı önemli ve meşhur edebî eserler ışığında anlamak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Edebiyatla din arasındaki ilişkiyi tanımlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
2 | İslâm Öncesi sözlü geleneği ve bu dönemin edebî özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | 3. Edebiyat-din ilişkisi bağlamında Hikmet geleneğini anlatır. | Tartışma, Rol Oynama, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | 4. Anadolu Selçuklu devletindeki din-edebiyat ilişkisini analiz eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | 5. Makâlât, Mesnevî ve Yûnus Divanı gibi temel edebî-dinî eserleri ve özelliklerini listeler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
6 | 6. Vesîletün-Necat, Tazarru-nâme, Hadîkatüs-Süedâ ve Hayriyye gibi mühim eserlerdeki dinî ve edebî özelliklerini bilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslâm öncesi Türk topluluklarında din-edebiyat ilişkisi | |
2 | Karahanlı Devletinde din algısı ve edebiyat | |
3 | Hikmet geleneği | |
4 | İslâmî kaynaklardan Akaid ve Kelâmın Edebiyat ile İlişkisi | |
5 | İslâmî kaynaklardan Tefsir ve Hadisin Edebiyat ile İlişkisi | |
6 | Anadolu Selçuklu devletinde din-sanat-edebiyat ilişkisi (Sosyolojik-mimari-edebî ve kültürel boyut) | |
7 | H. Bektâş-ı Velînin Makâlât eserinin din-edebiyat ilişkisi açısından değerlendirilmesi | |
8 | Mevlânânın Mesnevî-i Manevî eserinin tasavvuf-edebiyat ilişkisi açısından değerlendirilmesi | |
9 | Yûnus Emre Divanınında tasavvuf-edebiyat ilişkisi | |
10 | Süleyman Çelebînin Vesîletün-Necât eserinde din-edebiyat ilişkisi | |
11 | Sinan Paşanın Tazarru-nâme eserinin incelenmesi | |
12 | Fuzûlînin Hadîkatüs-Süedâ eserinde din-edebiyat ilişkisi | |
13 | Nabînin Hayriyye eserinde din-edebiyat ilişkisi | |
14 | Şeyh Galip Dede Divanında din-edebiyat ilişkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları |
1. Ahmed Hamdi TANPINAR, XIX. Asrı Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. Edebiyatla din arasındaki ilişkiyi tanımlar. | ||||||||||||||
2 | İslâm Öncesi sözlü geleneği ve bu dönemin edebî özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
3 | 3. Edebiyat-din ilişkisi bağlamında Hikmet geleneğini anlatır. | ||||||||||||||
4 | 4. Anadolu Selçuklu devletindeki din-edebiyat ilişkisini analiz eder. | ||||||||||||||
5 | 5. Makâlât, Mesnevî ve Yûnus Divanı gibi temel edebî-dinî eserleri ve özelliklerini listeler. | ||||||||||||||
6 | 6. Vesîletün-Necat, Tazarru-nâme, Hadîkatüs-Süedâ ve Hayriyye gibi mühim eserlerdeki dinî ve edebî özelliklerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,96 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |