Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk İslam Edebiyatı ve Osmanlı Türkçesi | ILA 212 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | Divan Edebiyatı |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türk-İslâm Edebiyatının mahiyetini, kaynaklarını ve bu edebiyattaki nazım-nesir türlerini öğretmek ve Osmanlı Türkçesi´yle yazılmış eski ve modern metinleri doğru bir şekilde okuyabilme ve bu kaynakları kullanabilme becerisini geliştirmek |
Dersin İçeriği | Türk-İslâm Edebiyatının tarihsel olarak gelişimi, dönemleri, nazım-nesir tahlilleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk-İslâm Edebiyatının inşa olunma sürecini kavrar, özelliklerini ve kaynaklarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
2 | Türk-İslâm Edebiyatının temel eserlerini kısmen yorumlar, dinî-edebî türleri bilir. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İslâmî edebiyatın yüzyıllar içerisindeki değişimini analiz eder. | Anlatım, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Manzum ve mensur metinleri içerik ve edebî sanatlar açısından analiz eder. | Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Osmanlı Türkçesi için kullanılan karma alfabenin ses ve şekil özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Osmanlı Türkçesi açısından önemli bir yeri olan Arapça ve Farsça kökenli kelime ve tamlamaları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış bir metni, transkripsiyon kuralları çerçevesinde günümüz Türkçesine aktarır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış kaynakların yüzyıllar içinde gösterdiği şekilsel farklılıkları fark eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
9 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış dinî, edebî ve tarihî kaynakları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk-İslâm Edebiyatına Giriş (Mahiyeti ve Özellikleri), İslâm Öncesi Türk Edebiyatı (Sözlü ve Yazılı Dönem) | |
2 | İslâmî Dönem Türk Edebiyatının Genel Özellikleri ve Türk-İslâm Edebiyatının Kaynakları | |
3 | İlk Dönem Türk-İslâm Edebiyatı Eserleri, Hikmet Geleneği ve Anadolu Selçukluda Edebî-Tasavvufî Hayat (H. Bektaş-ı Veli-Mevlânâ ve Yûnus Emre) | |
4 | Dinî-Edebî Türler ve Örnekleri (Tevhîd, Münâcât, Esmâ-i Hüsnâ Şerhleri, Nat, Mevlid, Sîretün-Nebî, Hilye, Şemâil, Hadîs-i Erbaîn) | |
5 | Türk-İslâm Edebiyatının Dönemleri (XIV-XVI. ve XVII-XIX. Yüzyıla Meşhur Sanatkârlar ve Eserler Doğrultusunda Genel Bakış) | |
6 | Edebî Sanatlar (Söz ve Anlam Sanatlarının Başlıca Örnekleri) | |
7 | Divan, Tasavvuf ve Halk Edebiyatından Örnek Metinler | |
8 | Osmanlı Türkçesindeki harfler ve birleşmeleri üzerinde tamamlayıcı bilgiler, işaretler, vokaller, sesli harfler ve zamirler | |
9 | Fiil, isim, iyelik, çokluk, şahıs, soru ekleri ve geçmiş, şimdi, gelecek, geniş, emir, istek ve şart ekleriyle imla çalışması | |
10 | Arapça kelime çeşitleri, vezinleri, zamirler ve edatlar; Farsça kelime çeşitleri, terkipler, tamlamalar | |
11 | Yazı çeşitleri ve örnekleri, transkripsiyon ve transliterasyon bilgisi | |
12 | Nazım ve Nesir Örnekleri Okumaları (XV-XX yy.) | |
13 | Edebî Metin, Tarih Metni, Mecmua Okumaları | |
14 | El Yazması Okumaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kenan MERMER, Şifahî Edebiyattan Tanzimat Asrına İslâmî Türk Edebiyatı Temel Kaynaklar Eşliğinde Slaytlar Hâlinde Basılmamış Ders Notları-2012. |
Ders Kaynakları | 1. Cahit Baltacı (2013). İslam Paleografyası, İstanbul: Enderun Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Türk-İslâm Edebiyatının inşa olunma sürecini kavrar, özelliklerini ve kaynaklarını bilir. |
2 | Türk-İslâm Edebiyatının temel eserlerini kısmen yorumlar, dinî-edebî türleri bilir. |
3 | İslâmî edebiyatın yüzyıllar içerisindeki değişimini analiz eder. |
4 | Manzum ve mensur metinleri içerik ve edebî sanatlar açısından analiz eder. |
5 | Osmanlı Türkçesi için kullanılan karma alfabenin ses ve şekil özelliklerini kavrar. |
6 | Osmanlı Türkçesi açısından önemli bir yeri olan Arapça ve Farsça kökenli kelime ve tamlamaları öğrenir. |
7 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış bir metni, transkripsiyon kuralları çerçevesinde günümüz Türkçesine aktarır. |
8 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış kaynakların yüzyıllar içinde gösterdiği şekilsel farklılıkları fark eder. |
9 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış dinî, edebî ve tarihî kaynakları kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |