Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzikte Yapı Analizi MZB 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof. HATİCE SELEN TEKİN
Dersi Verenler Prof. HATİCE SELEN TEKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Müzikte Biçim Kavramını İç yapı ve Dış Yapı olarak derinlemesine analiz etmek, müzik eserini en küçük biriminden başlayarak incelemek; eseri ve eserin bestecisini bütüncül bir bakışla değerlendirebilmek.

Dersin İçeriği

Müzik Biçimlerinin (Form-Şekil) bakımından analiz edilmesi, Müzik eserini küçük parçalara ayırarak içerisindeki dengeyi anlayabilme, eser örnekleri üzerinden müzikte biçim kavramının anlaşılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
9 Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
10 Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir. Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
11 Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
12 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
13 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
14 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzikte biçim ve şekil kavramları tanımlanır. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı
2 Müzikte iç ve dış yapının genel olarak analizi. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı
3 Biçim bilgilerini öğrenmenin amaçları . Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları,
4 Biçim bilgilerini öğrenmenin faydaları. Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları,
5 Motif, cümle ve periyotun kavranması. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
6 Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanınması. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
7 Motif yapısındaki değişim ve gelişimlerin analizi. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
8 Bitiş hissine göre cümle çeşitlerinin kavranması. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
9 Müzik biçiminde periyotlar. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
10 Müzik biçiminde alternatif görüşler. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
11 Ana fikir ve temanın analizi Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
12 Halk türkülerinin analizi. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
13 Şarkı formunun analizi. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
14 Çocuk şarkılarını analizi. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
Kaynaklar
Ders Notu

Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.

Ders Kaynakları

Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. X
2 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. X
3 Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. X
4 Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. X
5 Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. X
6 Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. X
7 Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. X
8 Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. X
9 Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. X
10 Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6