Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Benzerlik ve Model Teorisi | OTO 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET KOLİP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Matematik teori ve deneysel veriler, birçok teknik problemlere pratik çözüm getirmektedir. Bugün önemli hidrolik yapılar, kara-hava ve deniz araçları, büyük yapılar (konut ve işhanı, köprüler ve fabrikalar) vb ler tasarlandıktan sonra model etüdleri yapıldıktan sonra imal edilmektedirler. Boyut analizi, boyut matematiği olup modern akışkanlar mekaniğinde çokça faydalanılan bir metottur. Bu ders; teknik elemana, boyut analizi ve hidrolik benzeşim uygulaması dersi, deneyleri ayarlama ve sadeleştirme ve bunların sonuçlarını analiz etme, matematik model kurma becerisi kazandırma amacı taşımaktadır |
Dersin İçeriği | Boyut analizi ve Buckingham Pi teoremi Boyut analizi ve Rayleigh metodu Hidrolik modeller Benzeşim (geometrik, kinematik ve dinamik) Model ve prototip?e etkiyen kuvvetler arasındaki bağıntılar Çeşitli boyutsal çözümleme örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme, ölçü, boyut, asal ve türetilmiş boyut ile boyut analizi kavramını açıklar ve kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Çeşitli problemlere, boyut analizi yöntemini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Buckingham Pi metodunu kullanır ve özgün problemlerde analiz yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Rayleight metodunu kullanır ve özgün problemlerde analiz yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Çeşitli modeller için benzeşim metodlarını belirtir ve ve özgün problemlerde uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Çeşitli prosesler için (özellikle termal prosesler için) bağımlı ve bağımsız değişkenleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyut analizi ve Buckingham Pi teoremi | |
2 | Devam | |
3 | Boyut analizi ve Rayleigh metodu | |
4 | Boyut analizi ve Rayleigh metodu | |
5 | Hidrolik modeller | |
6 | Benzeşim (geometrik, kinematik ve dinamik) | |
7 | Benzeşim (geometrik, kinematik ve dinamik) | |
8 | Model ve prototip?e etkiyen kuvvetler arasındaki bağıntılar | |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Çeşitli boyutsal çözümleme örnekleri | |
11 | Çeşitli boyutsal çözümleme örnekleri | |
12 | Termal sistemlerde bağımlı ve bağımsız serbestlik dereceleri | |
13 | Örnek uygulamalar | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) Ahmet Kolip, Benzerlik ve Model Teorisi Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1-) ÖZGÜR, C., Deneysel hidromekanik, İTU, 1966 2-) GİLES, V. R., et al., Fluid mechanics and hydraulics, Schaums yayını, McGraw-Hill Inc.,1977 3-) EDİS, K., KARADOĞAN, H., Uygulamalı akışkanlar mekaniği Cilt II, İTU Matbaası, 1982 4-) İnternetten konuyla ilgili ulaşabildiğimiz güncel yayınlar ve çalışmalar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Otomotiv mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
6 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
8 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |