Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetim ve Organizasyon | UTC 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA DİL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ESRA DİL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül Karataş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğine ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin birikim edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders, yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neo klasik ve modern yönetim teorileri ile yönetimin fonksiyonları ve yönetim süreçlerini kapsamaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetim teorilerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilir. | Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Yönetsel süreçleri kavrayabilir ve irdeleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş (Tarihsel gelişim, temel kavramlar) | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
2 | Yönetim süreci/fonksiyonları | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
3 | Klasik Yönetim Düşüncesi | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
4 | Klasik Yönetim Düşüncesi | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
5 | Neo-Klasik Yönetim Düşüncesi | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
6 | Modern yönetim Düşüncesi | Koçel, Tamer (20115), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
7 | Matris organizayon ve Amaçlara göre yönetim | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
8 | ARA SINAV | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
9 | Post modern yönetim Düşüncesi | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
10 | Yeni yaklaşımlar 1: Z Teorisi ve TKY | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
11 | Yeni yaklaşımlar 2: Temel yetenek, dış kaynak kullanımı | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
12 | Yeni yaklaşımlar 3: şebeke organizasyon, küçülme | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
13 | Yeni yaklaşımlar 4: değişim mühendisliği, kıyaslama | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
14 | Yeni yaklaşımlar 5: personel güçlendirme, öğrenen organizasyon Değerlendirme | Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979 Genç, Nurullah (2008) Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık Şimşek, M.Şerif ve Said Kıngır (2006), Çağdaş Yönetim Araçlarından Seçmeler, Nobel Yayın ve Dağıtım, İstanbul Yönetim Teorileri ve Yaklaşımlarına İlişkin Makale ve Bildiriler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgilerini anlama ve kullanabilme becerisine sahip olma, küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini özümseyebilme | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemelere hakim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilme, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlama, görüş bildirme ve çözüm yolları sunma becerisi kazanma | X | |||||
4 | Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilme | X | |||||
5 | Araştırma becerisine ve analitik düşünme yeteneğine sahip olma, alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilme, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme, stratejik yaklaşım geliştirebilme, düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme ve yüksek ikna gücüne sahip olma | X | |||||
6 | Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilme | X | |||||
7 | Eleştirel düşünme ve alternatifler üretebilme yetkinliğinin sonucu olarak farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olma ve inisiyatif kullanabilme | X | |||||
8 | Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olabilme | X | |||||
9 | Liderlik özelliklerine sahip olmakla birlikte takım çalışmasına yakın olma ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
10 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | X | |||||
11 | En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | X | |||||
13 | Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme | X | |||||
14 | Paydaşlarla ilişkileri analiz edebilme, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izleyebilme, kurumunun konumunu sorgulayabilme ve öneriler sunma | X | |||||
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |