| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Evrimsel Analiz | BIY 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Evrenin, yeryüzünün ve canlılığın oluşum süreci hakkında tüm görüşleri evrim mekanizması çerçevesinde kavrayabilme ve diğer görüşlerle kıyaslama. |
| Dersin İçeriği | Giriş, populasyonlar, populasyonlarda varyasyon, seleksiyon ve adaptasyon, tür oluşumu, hayatın kökeni, yeryüzündeki canlıların evrimi, hayvan davranışları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Maddenin oluşumu ile ilgili farklı görüşleri kavramak | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Canlı ve cansız arasındaki farkları kavramak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Yeryüzünde canlının nasıl ortaya çıktığını kavramak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Canlılığın nasıl çeşitlendiğini kavramak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Darwinist evrimi kavramak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Evrim İçin Kanıtlar | |
| 2 | Darwinist Doğal Seçilim | |
| 3 | Mutasyon ve Genetik Varyasyon | |
| 4 | Evrimin Mekanizmaları Olarak Seçilim ve Mutasyon | |
| 5 | Göç, Genetik Sürüklenme ve Rastgele Olmayan Çiftleşme | |
| 6 | Çoklu Lokuslarda Evrim | |
| 7 | Eşeysel Seçilim | |
| 8 | Akraba Seçilimi ve Sosyal Davranış | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Türleşme Mekanizmaları | |
| 11 | Evrimsel Ağaçların Oluşturulması | |
| 12 | Yaşamın Kökeni ve Prekambriyen Evrimi | |
| 13 | Kambriyen Patlaması ve Sonrası | |
| 14 | İnsanın Evrimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Freeman, S., Herron, J., C., (Çeviri: Battal Çıplak, Hasan H. Başıbüyük, Süphan Karaytuğ, İslam Gündüz), Evrimsel Analiz, Palme Yayıncılık, İstanbul, 2001. |
| Ders Kaynakları | Demirsoy A., Kalıtım ve Evrim, Meteksan Matbaacılık ve Teknik Sanayi Ticaret, Ankara, 1990. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak bilgilerini, bilimsel yöntemlerle ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Alan bilgisi ve teknolojilerini eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygular. | X | |||||
| 4 | Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir. | X | |||||
| 5 | Disiplinler arası ekiplerle çalışabilme ve sorunların çözümlenmesinde sorumluluk alarak liderlik yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı yapabilir ve/veya yönetebilir. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili bilimsel gelişmeleri, bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanarak, izleyebilme, okuma, anlama, yazma ve yorum yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde liderlik yapabilir. | X | |||||
| 9 | Alanıyla ilgili etkinliklerde kendi özgün fikirlerini savunma ve etkili bir iletişim kurabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 10 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. | X | |||||
| 11 | Avrupa Dil Portföyü’ndeki bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | X | |||||
| 12 | Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Maddenin oluşumu ile ilgili farklı görüşleri kavramak | |||||||||||||
| 2 | Canlı ve cansız arasındaki farkları kavramak | |||||||||||||
| 3 | Yeryüzünde canlının nasıl ortaya çıktığını kavramak | |||||||||||||
| 4 | Canlılığın nasıl çeşitlendiğini kavramak | |||||||||||||
| 5 | Darwinist evrimi kavramak |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||