Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Örgütler, İnsanlar ve Toplum | IKY 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Özge Alev SÖNMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern dünyanın örgütsel bir dünya olduğu gerçeğinden hareketle örgütlerin toplumsal hayata olan makro anlamdaki etkileriyle ve mikro anlamda örgütlerle bireyler arasındaki ilişkilerin incelenmesi dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste ilk 8 hafta daha ziyade kuramsal yaklaşımlar ele alınacaktır. Daha sonra ise örgütsel hayatı etkileyen dış faktörler üzerinde yoğunlaşılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örgüt kuramı alanında ortaya çıkan gelişmeleri aktarır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Klasik örgüt kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Neo-klasik örgüt kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Koşul bağımlılık kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Kaynak bağımlılığı kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Örgütsel ekoloji kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Yeni kuramsılcılık kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Post-Modernizm ve eleştirel kuramı değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
9 | Foucault ve örgütleri ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
10 | Örgütlerde güç ve otoriteyi değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern toplum ve örgütler; Bürokrasi (Marx, Weber ve Michels) | Giddens, A. (2000), Sosyoloji,), Ankara: Ayraç, ss:303-309,Mouzelis, N.P (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, B. (2004) Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 19-70 ve 70-98. |
2 | Klasik örgüt kuramı | Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss. 120-144,Mouzelis, N.P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, Konya: Çizgi Kitabevi, ss:101-120. |
3 | Neo-Klasik Örgüt Kuramı | Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss. 146-155,Mouzelis, N.P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, Konya: Çizgi Kitabevi, ss:121-147 |
4 | Koşul Bağımlılık | |
5 | Kaynak Bağımlılığı | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
6 | Örgütsel Ekoloji | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
7 | Yeni Kurumsalcılık | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
8 | Postmodernizm ve Eleştirel Kuram | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
9 | Foucault ve Organizasyonlar | Keith, G (2003) Çalışma Sosyolojisi, Alfa, İstanbul, s. 171-175, David, L (1997), Elektronik Göz, Sarmal Yayınevi, İstanbul, ss. 167-189, Yıldırım, E. (2000), Disiplinsel Güç ve Organizasyonlar, Prof.Dr.Nusret Ekine Armağan içinde, Ankara: TUHİS. |
10 | ARASINAV | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
11 | Bilgi Toplumu, Ağsı toplum yaklaşımları; yeni ekonomi ve çalışma hayatı, küreselleşme | Krishan, K. (1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük, Dost Kitabevi, Ankara, ss. 19-52,Yıldırım, E. (2001) Manuel Castellsin Ağsı Toplum Yaklaşımı, Bilgi ve Toplum, sayı 3, ss. 229-236. |
12 | Güç, Otorite ve Liderlik | Bayraktaroğlu, S. (2000), Klasik Örgütsel Güç Kuramlarından Cleggin Güç Devreleri Yaklaşımına, Bilgi, sayı 2, ss. 109-123, Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss: 382-392. |
13 | Örgütlerde gruplar ve çatışma | Ergin, C. (2000), Türkiyede Örgütlerde Çatışmaların Çözümlenmesine İlişkin Çalışmalar, Türkiyede Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Z.Aycan (der.) içinde, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, ss: 261-25 |
14 | Kültür ve örgütler | Aycan, Z. ve. Kanungo R.N (2000), Toplumsal Kültürün Kurumsal Kültür ve İnsan Kaynakları Uygulamaları Üzerine Etkileri, Türkiyede Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Z.Aycan (der.) içinde, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, ss: 25 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Giddens, A. (2000), Sosyoloji, (ss:303-320 arası), Ankara: Ayraç Mouzelis, N. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır. Akın, Konya: Çizgi Kitabevi. Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta. Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
Ders Kaynakları | David, L. (1997), Elektronik Göz, Sarmal Yayınevi, İstanbul, Keith, G. (2003) Çalışma Sosyolojisi, Alfa, İstanbul, George, R. (1998), Toplumun McDonaldlaştırılması, çev. Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,, Krishan, K. (1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük, Ankara: Dost Kitabevi Gareth, M. (1998), Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor, çev. Gündüz Bulut, İstanbul: MESS, (orjinal yayın yılı 1986). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | ||||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | ||||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |