Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bor Teknolojisi | KIM 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ OSMAN AYDIN, |
Dersin Yardımcıları | Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Stratejik bir element olan bor ve cevherleri konusunda bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Elementel borun özellikler, bor mineralleri, bor rezervleri, borik asit ve üretim teknolojileri, boraks ve üretim teknolojileri, sodyum perborat ve üretim teknolojileri. Borik asit, boraks ve perborat üretiminde karşılaşılan problemler ve çözümleri. Bor karbür ve bor nitrür üretim teknolojileri. Bor bileşiklerinin kullanım alanları; cam, porselen, temizlik maddeleri, tarım ve metalurji ve nükleer endüstriler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elementel bor ve kullanım alanlarını ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Bor mineralleri konusunda temel bilgileri sunabilir. | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
3 | Bor teknolojisi uygulamalarını endüstriyel boyutta anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Borik asit ve üretim proseslerini sınıflandırarak açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
5 | Boraks ve üretim proseslerini tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Perborat ve üretim proseslerini tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Bor karbür ve bor nitrür teknolojilerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
8 | Üretim proseslerinde madde balansı problemlerini çözebilir. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve borun tarihçesi | Sayfa:1-3 |
2 | Elementel bor, üretimi ve kullanım alanları | Sayfa:4-7 |
3 | Bor yataklarının oluşumu ve bor mineralleri | Sayfa:8-16 |
4 | Bor cevherlerinin dünyadaki durumu ve ülkemiz kaynakları | Sayfa:17-25 |
5 | Borik asit ve üretim yöntemleri | Sayfa:26-28 |
6 | Kolemanitten borik asit üretim yöntemleri | Sayfa:29-38 |
7 | Tinkalden borik asit üretimi | Sayfa:39-47 |
8 | Diğer kaynaklardan borik asit üretimi | Sayfa:48-52 |
9 | ARA SINAV | |
10 | Boraks ve tuzlu göllerden üretimi | Sayfa:53-56 |
11 | Tinkalden boraks üretimi | Sayfa:57-62 |
12 | Susuz boraks ve diğer boraks üretim yöntemleri | Sayfa:63-65 |
13 | Sodyum perborat ve üretim yöntemleri | Sayfa:66-74 |
14 | Bor karbür ve bor nitrür üretim teknolojileri | Sayfa:75-80 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | AYDIN, A.O., Bor Teknolojisi Ders Notları, Fen Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 2018. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |