Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması III | ENM 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. FURKAN YENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN, Prof.Dr. ÖZER UYGUN, Doç.Dr. ALPER KİRAZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Fatih TAŞKIN , Arş. Gör. Furkan YENER , Arş. Gör. Enes Furkan ERKAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğrusal olmayan modellerin kurulması ve çözüm tekniklerinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | İşletmelerde var olan problemlerin doğrusal olmayan formda ifade edilerek, bunların çözümlerini sağlayacak tekniklerin öğrenilmesini kapsamaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İşletmenin Kaynaklarının Belirlenmesi | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Doğrusal olmayan modellerin yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Doğrusal Olmayan Modellerin Çözüm tekniklerinin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
4 | Optimizasyon Problemlerinin belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Doğrusal olmayan Modellerin Kurumu | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Doğrusal olmayan Modellerin Çözüm teknikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Doğrusal olmayan problem örnekleri | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Programlamaya Giriş | |
2 | Konkav ve Konveks Fonksiyonlar | |
3 | Newton Metodu | |
4 | Altın Arama(Golden Section Search) Metodu | |
5 | Gradyan (Steepest Descent ) Metodu | |
6 | Lagrange Metodu | |
7 | Kuhn-Tucker Şartları | |
8 | Karesel Programlama | |
9 | Ayrılabilir (Separable) Programlama | |
10 | Ara sınav | |
11 | Konveks Programlama (Sıralı Doğrusallaştırma Metodu- Frank-Wolfe) | |
12 | Konveks Olmayan Programlama (Barrier Metodu-SUMT) | |
13 | Dinamik Programlama-Deterministik | |
14 | Dinamik Programlama-Olasılık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Winston, W., Operational Research, 3rd, 2005 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İşletmenin Kaynaklarının Belirlenmesi | |||||||||||
2 | Doğrusal olmayan modellerin yapısı | |||||||||||
3 | Doğrusal Olmayan Modellerin Çözüm tekniklerinin öğrenilmesi | |||||||||||
4 | Optimizasyon Problemlerinin belirlenmesi | |||||||||||
5 | Doğrusal olmayan Modellerin Kurumu | |||||||||||
6 | Doğrusal olmayan Modellerin Çözüm teknikleri | |||||||||||
7 | Doğrusal olmayan problem örnekleri |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |