Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyruk Teorisi | ENM 475 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRA AKBİLEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sonraki yıllarda görecekleri gercek kuyruk sistemlerini analiz edebilmeleri, modellemeleri ve ihtiyaç duyulan önerileri geliştirebilmeleri |
Dersin İçeriği | Temel kuyruk teorisi bilgisi ve notasyonu,(M/M/1, M/M/s, M/G/1 ve M/D/1 modelleri), gerçek yaşamdaki hat ve kuyruk sistemlerini modelleme, geliştirilen modeli bir bilgisayar dili ile kodlayabilme, geliştirilen kodları, simülasyon metodunu da kullanarak test etmek, elde edilen sonuçları yorumlamak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Analizi tamamlanmış bir kuyruk sistemini matlab dilinde kodlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Aynı zamanda sistemi simulasyon tekniği ile modeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Simulasyon ve matlab kodlarını karsılastırarak geliştirdiği modelin dogruluğunu test eder. | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Elde ettiği sonuçlarla sistemin iyileştirilmesi için öneriler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyruk teorisi ve kuyruk sistemleri karakteristikleri | Ders notları |
2 | Notasyon, terminoloji , kapasite kullanımı ve patlayan kuyruk özelliği | Ders notları |
3 | Üstel servis zamanlı ve tek sunuculu sistemler(M/M/1) | Ders notları |
4 | Üstel servis zamanlı ve çok sunuculu sistemler(M/M/s) | Ders notları |
5 | Genel veya sabit servis zamanlı ve tek sunuculu sistemler(M/G/1 ve M/D/1) | Ders notları |
6 | Kuyruk sistemlerinde varyansın rolü | Ders notları |
7 | Sonlu müşteri popülasyonu ile M/M/s sistemleri | Ders notları |
8 | Seri ve network kuyruk sistemleri | Ders notları |
9 | Sonsuz sunuculu kuyruk sistemleri | Ders notları |
10 | Kuyruk teorisinde davranışsal, psikolojik ve diğer faktörler | Ders notları |
11 | Literatürde kuyruk teorisi uygulamaları | Ders notları |
12 | Mevcut uygulamaların değerlendirilmesi ve yetersiz yönleri için farklı yaklaşımların geliştirilmesi | Ders notları |
13 | Gerçek bir problemin kuyruk teorisi ile modellenme projesi | |
14 | Geliştirilen projelerin değerlendirilip, tartışılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Introduction to Probability, Sheldon Ross. [2] Introduction to Operation Research, Hillier Liberman. [3] Queueing Systems, Leonard Kleinrock, Richard Gail. [4] http://www.win.tue.nl/~iadan/queueing.pdf |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisine sahip olur | |||||||||||
2 | Kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar | |||||||||||
3 | Analizi tamamlanmış bir kuyruk sistemini matlab dilinde kodlar. | |||||||||||
4 | Aynı zamanda sistemi simulasyon tekniği ile modeler. | |||||||||||
5 | Simulasyon ve matlab kodlarını karsılastırarak geliştirdiği modelin dogruluğunu test eder. | |||||||||||
6 | Elde ettiği sonuçlarla sistemin iyileştirilmesi için öneriler geliştirir. | |||||||||||
7 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje / Tasarım | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |