Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tahmin Yöntemleri | ENM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ELİF ELÇİN GÜNAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.E.Elçin Günay |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üretim planlama ve lojistik yönetiminde geleceğin tahmini belirsizliğin bir ölçüde giderilmesi, plan ve programların daha gerçekçi yapılması açısından önem arz etmektedir. Bu dersin amacı öğrencinin tahmin yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zaman Serisini oluşturan unsurları tanır | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Zaman serisinin karakterlerini tanır | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
3 | Geleceğin tahmin yöntemlerini tanır | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Seriye uygun tahmin yöntemini seçer | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
5 | Belirlenen tahmin yöntemleri için uygun modeli seçer | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav , |
6 | Serinin durağanlığını araştırır ve durağanlaştırır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Paket Program Kullanarak Seriyi Analiz Eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahmin Yöntemlerine Genel Bir Bakış | |
2 | Zaman Serilerinin Özellikleri | |
3 | Trend Analizi | |
4 | Ayrıştırma Analizi | |
5 | Hareketli Ortalamalar Tekniği | |
6 | Mevsimlik olmayan Üstel Düzeltme Yöntemleri | |
7 | Mevsimlik Üstel Düzeltme Yöntemleri | |
8 | Üstel Düzeltme İçin Pegel Sınıflaması | |
9 | Yıliçi Sınavı | |
10 | Zaman Serisinin karakterinin Belirlenmesi | |
11 | Durağan Zaman Serileri İçin ARMA Modelleri | |
12 | Zaman Serisinin Durağanlaştırılması | |
13 | ARIMA Modelleri | |
14 | Mevsimlik MARIMA Modelleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Pecar, B., Davis, G., Lillystone, S., Business Forecasting for Management, Mcgraw Hill, 1994 Makridakis S., Wheelwright S, C., McGee V, E., “ Forecasting: Methods and Applications”, John Wiley, Third edition, 1998 Akdi, Y., Zaman Serileri Analizi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zaman Serisini oluşturan unsurları tanır | |||||||||||
2 | Zaman serisinin karakterlerini tanır | |||||||||||
3 | Geleceğin tahmin yöntemlerini tanır | |||||||||||
4 | Seriye uygun tahmin yöntemini seçer | |||||||||||
5 | Belirlenen tahmin yöntemleri için uygun modeli seçer | |||||||||||
6 | Serinin durağanlığını araştırır ve durağanlaştırır | |||||||||||
7 | Paket Program Kullanarak Seriyi Analiz Eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 12 |
2. Kısa Sınav | 13 |
2. Ödev | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |