Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Ekonomisi | ENM 213 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU, Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ekonomik analizde geliştirilen yöntemlerin uygulanması ile alternatifler arasındaki ekonomik farklılıklara göre karşılaştırma, seçim, analiz ve değerlendirilme amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar, Nakit Akışlarının Dengelenmesi, Faiz ve Paranın Zaman Değeri, Şimdiki Değer Yöntemi, Yıllık Eşdeğer Metod, Gelecek Değer Yöntemi, İç Verim Oranı Yöntemi, Dış Verim Oranı Yöntemi, Alternatiflerin Değerlendirilmesi, Amortisman, Vergi Sonrası Nakit Akış Analizleri, Enflasyonun Nakit Akışlarına Etkileri, Başabaş Analizi, Fayda-Maliyet Analizi, Yenileme Analizleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik projelerinin değerlendirilmesinde ekonomik analizin yapılması gerekliliğini kavrar ve mühendislik problemlerini ekonomik yönden analizi ile değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
2 | Faiz, para ve zaman arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
3 | Paranı zaman değeri hesaplanırken eşit veya eşit olmayan değerlerini hesaplayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
4 | Ham ekonomik verileri gelecek, şimdiki, amortisman ve sermaye geliştirme değerlerini hesaplayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
5 | Mühendislik projelerini ekonomik analiz yöntemleri kullanarak karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Ekonomik analiz yöntemlerinde nakit akışı ve gelir-giderleri hesaplayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Alternatiflerin karşılaştırılmasında matematiksel modeller kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
8 | Projelerin ekonomik analizlerde sıklıkla kullanılan amortisman hesaplama yöntemleri karşılaştırıp değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
9 | Yeni makine ve teçhizat alım kararında yenileme analizi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
10 | Üretim veya hizmet işletmelerinde üretim giderleri ve işletme politikalarını ele alan planları hazırlayabilir ve değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
11 | Başa baş noktası analizi yöntemi kullanımıyla karlılık noktasını hesaplayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
12 | Enflasyon ve Verginin dahil olduğu ortamlarda ekonomik analiz yöntemleri sonuçlarını değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
13 | Fayda-Maliyet analizi yöntemi kullanımıyla problem çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik Ekonomisi Temel Kavramları | |
2 | Paranın Zaman Değeri I | |
3 | Paranın Zaman Değeri II | |
4 | Ekonomik Analiz Yöntemleri - I | |
5 | Ekonomik Analiz Yöntemleri - II | |
6 | Ekonomik Analiz Yöntemleri - III | |
7 | Alternatiflerin Seçimi ve Değerlendirilmesi I | |
8 | Alternatiflerin Seçimi ve Değerlendirilmesi II | |
9 | Amortisman ve Vergiler | |
10 | Enflasyon ve Kur Oranları | |
11 | Başa baş Noktası Analizi | |
12 | Fayda Maliyet Oranı Metodu | |
13 | Yenileme Analizi I | |
14 | Yenileme Analizi II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.sabis.sakarya.edu.tr ders notları paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | "Engineering Economy", Blank, L., Tarquin, A., 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik projelerinin değerlendirilmesinde ekonomik analizin yapılması gerekliliğini kavrar ve mühendislik problemlerini ekonomik yönden analizi ile değerlendirebilir. | |||||||||||
2 | Faiz, para ve zaman arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir. | |||||||||||
3 | Paranı zaman değeri hesaplanırken eşit veya eşit olmayan değerlerini hesaplayabilir. | |||||||||||
4 | Ham ekonomik verileri gelecek, şimdiki, amortisman ve sermaye geliştirme değerlerini hesaplayabilir. | |||||||||||
5 | Mühendislik projelerini ekonomik analiz yöntemleri kullanarak karşılaştırır. | |||||||||||
6 | Ekonomik analiz yöntemlerinde nakit akışı ve gelir-giderleri hesaplayabilir. | |||||||||||
7 | Alternatiflerin karşılaştırılmasında matematiksel modeller kurar. | |||||||||||
8 | Projelerin ekonomik analizlerde sıklıkla kullanılan amortisman hesaplama yöntemleri karşılaştırıp değerlendirebilir. | |||||||||||
9 | Yeni makine ve teçhizat alım kararında yenileme analizi yapar. | |||||||||||
10 | Üretim veya hizmet işletmelerinde üretim giderleri ve işletme politikalarını ele alan planları hazırlayabilir ve değerlendirebilir. | |||||||||||
11 | Başa baş noktası analizi yöntemi kullanımıyla karlılık noktasını hesaplayabilir. | |||||||||||
12 | Enflasyon ve Verginin dahil olduğu ortamlarda ekonomik analiz yöntemleri sonuçlarını değerlendirebilir. | |||||||||||
13 | Fayda-Maliyet analizi yöntemi kullanımıyla problem çözer. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 7 |
2. Kısa Sınav | 8 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |