Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Faktör Mühendisliği | ENM 436 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma ortamlarını daha ergonomik hale getirerek verimliliğin arttırılması |
Dersin İçeriği | Çevresel faktörler, insan kapasitesi, mesleki gerelim ve stress |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan Faktör Mühendisliğinin kapsamı | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
2 | Çalışma ortamındaki zararlı çevresel faktörleri belirleyebilme ve bunları gidererek verimliliği arttırma | Tartışma, Anlatım, | Proje / Tasarım, Sınav , |
3 | İnsan iş yapabilme kapasitesi, yük kaldırma kapasitesini belirleyebilme | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Mesleki gerilim ve stres oluşumunun nedenlerini belirleyebilme ve stresle baş edebilme | Tartışma, Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Faktör Mühendisliğine Giriş | [1] Bölüm 1 |
2 | Çevresel Faktörlerin incelenmesi | [1] Bölüm 2 |
3 | Çevresel Faktörlerin incelenmesi | [1] Bölüm 3 |
4 | Aydınlatma tasarımı | [1] Bölüm 4 |
5 | İnsan çalışma kapasitesi | [1] Bölüm 5 |
6 | Kalp vuruş hızı ve solunum hızına göre değerlendirme | [1] Bölüm 6 |
7 | İnsan yük kaldırma kapasitesi | [1] Bölüm 7 |
8 | Çalışma durum ve pozisyonuna göre yükleme yapılan kas grupları | [1] Bölüm 8 |
9 | Çalışma durum ve pozisyonuna göre yükleme yapılan kas grupları | [1] Bölüm 9 |
10 | Isı gerilimi | [1] Bölüm 10 |
11 | Isı gerilimi | [1] Bölüm 10 |
12 | Isı gerilimi | [1] Bölüm 10 |
13 | Mesleki gerilim ve stress | [1] Bölüm 11 |
14 | Mesleki gerilim ve stress | [1] Bölüm 12 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.Ders Sunumları Bölüm web sayfasında erişime açılacaktır. http://www.ie.sakarya.edu.tr, |
Ders Kaynakları | 2.İnsan Faktör Mühendisliği, Sedat Şarman, 2002 3.Ergonomi, Fatih Babalık, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan Faktör Mühendisliğinin kapsamı | |||||||||||
2 | Çalışma ortamındaki zararlı çevresel faktörleri belirleyebilme ve bunları gidererek verimliliği arttırma | |||||||||||
3 | İnsan iş yapabilme kapasitesi, yük kaldırma kapasitesini belirleyebilme | |||||||||||
4 | Mesleki gerilim ve stres oluşumunun nedenlerini belirleyebilme ve stresle baş edebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |