Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ölçme ve Değerlendirme EBB 308 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. GÜLŞEN TAŞDELEN TEKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd.Doç.Dr. Neşe GÜLER, Öğrt.Gör. Gülşen TAŞDELEN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.
Dersin İçeriği Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav ,
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav ,
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, Sınav ,
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav ,
7 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. Tartışma, Örnek Olay, Ödev,
8 Test planını hazırlar. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev,
9 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Sınav ,
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır. Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
12 Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. Grup Çalışması, Tartışma, Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
2 Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Halil Tekin, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme sayfa 15-45 okunacak
3 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Okuma sayfa 50-75
4 Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Okuma sayfa 75-90
5 Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması
6 Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler
7 Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama)
8 Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım)
9 Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması
10 Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri
11 Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme
12 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri
13 Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi
14 Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar
Kaynaklar
Ders Notu TEKİN HALİL (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YARGI MATBAACILIK,ANKARA
Ders Kaynakları Turgut M. Fuat (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını sıralar; öğrencilerin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine uygun öğretme ve öğrenme sürecine katılımını tanımlar.
2 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini kullanır
3 Spor ile ilgili yasal dayanaklar ve mesleki mevzuat hakkında bilgiyi tanımlar. X
4 Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve kullanır
5 Öğrencilerin kendi gelişimlerinİ değerlendirir ve bu sonuçları öğretimi geliştirmek için tasarlar X
6 Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde edinilen bilgileri uygulayabilme, ayrıca Beden Eğitimi ve Spor alanında yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve yazılı, sözlü olarak aktarır.
7 Öğretim kalitesini arttırmak için gerekli bilişim,iletişim ve öğretim teknolojilerini kullanır. X
8 Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler belirler.
9 Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler, uygun öğretim materyallerini seçer ve kullanır.
10 Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri derslerinde edindiği bilgilerle hareket öğretim basamaklarını uygular.
11 Öğrencileri yeteneklerine göre spor branşlarına yönlendirir.
12 Yaşam boyu öğrenmeyi benimseme,yeniliğe açık olma, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol alır.
13 Spor organizasyonları yapabilir, 23 Nisan-19 Mayıs bayramlarına hazırlık yapar.
14 Öğrencileri yaş grubu ve seviyelerine uygun sportif yüklenme ve antrenman yöntemleri kullanır.
15 Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 105
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,2
Dersin AKTS Kredisi 5