Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Değerlendirme | EBB 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. GÜLŞEN TAŞDELEN TEKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd.Doç.Dr. Neşe GÜLER, Öğrt.Gör. Gülşen TAŞDELEN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. |
Dersin İçeriği | Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , |
2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , |
4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, | Sınav , |
5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , |
6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , |
7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | Tartışma, Örnek Olay, | Ödev, |
8 | Test planını hazırlar. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, |
9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, | Sınav , |
11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır. | Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
12 | Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. | Grup Çalışması, Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Halil Tekin, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme sayfa 15-45 okunacak |
3 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Okuma sayfa 50-75 |
4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Okuma sayfa 75-90 |
5 | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | |
6 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | |
7 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | |
8 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | |
9 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | |
10 | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | |
11 | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | |
12 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | |
13 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | |
14 | Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TEKİN HALİL (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YARGI MATBAACILIK,ANKARA |
Ders Kaynakları | Turgut M. Fuat (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını sıralar; öğrencilerin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine uygun öğretme ve öğrenme sürecine katılımını tanımlar. | ||||||
2 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini kullanır | ||||||
3 | Spor ile ilgili yasal dayanaklar ve mesleki mevzuat hakkında bilgiyi tanımlar. | X | |||||
4 | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve kullanır | ||||||
5 | Öğrencilerin kendi gelişimlerinİ değerlendirir ve bu sonuçları öğretimi geliştirmek için tasarlar | X | |||||
6 | Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde edinilen bilgileri uygulayabilme, ayrıca Beden Eğitimi ve Spor alanında yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve yazılı, sözlü olarak aktarır. | ||||||
7 | Öğretim kalitesini arttırmak için gerekli bilişim,iletişim ve öğretim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
8 | Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler belirler. | ||||||
9 | Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler, uygun öğretim materyallerini seçer ve kullanır. | ||||||
10 | Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri derslerinde edindiği bilgilerle hareket öğretim basamaklarını uygular. | ||||||
11 | Öğrencileri yeteneklerine göre spor branşlarına yönlendirir. | ||||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseme,yeniliğe açık olma, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol alır. | ||||||
13 | Spor organizasyonları yapabilir, 23 Nisan-19 Mayıs bayramlarına hazırlık yapar. | ||||||
14 | Öğrencileri yaş grubu ve seviyelerine uygun sportif yüklenme ve antrenman yöntemleri kullanır. | ||||||
15 | Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |