| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Geç Dönem Osmanlı Mimarisi | SAN 401 | 7 | 3 + 1 | 4 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ERKAN ATAK, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Rumeysa IŞIK | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Osmanlı döneminde batı etkisinin ilk görüldüğü alanlardan biri olan mimarînin geçirdiği değişikliklerin ve yeni Millî mimarlığın oluşumunun; eserler, sanatkarlar ve kültürel ortam eksenlerinde detaylı olarak öğretilmesi. | 
| Dersin İçeriği | Üsluplar, oryantalis üslup, barok, rokoko, ampir, eklektik üslup, dini mimari, külliyeler, saraylar, meydan ve saat kuleleri, anıtlar. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Yapacağı bir araştırma için mevcut olan temel kaynakları kullanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev, Proje / Tasarım, | 
| 2 | Batı etkisinin Osmanlı sanatına yansımalarını kronolojik olarakl değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Ödev, | 
| 3 | Stil kritiği yaparak bu dönem ait bir eser üzerinde etkili olan üslupları belirler. | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Ödev, Performans Görevi, | 
| 4 | Bu dönem yapı tiplerini farklın özellikleriyle tanır. | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 5 | Osmanlı Sanatının 17.18.19. yüzyılda ortaya koyduğu taşınabilir ve taşınamaz kültür ve sanat eserlerini üslup,biçim, form özellikleriyle tanımlar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, | 
| 6 | Osmanlı mimarisinin 17.18.19. yüzyıl örneklerini Avrupa kültürlerindeki örnekler ile karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Sanatında Mimar Sinan´dan Sonraki Gelişmeler | |
| 2 | Klasik anlayıştan kopuş, lale devri | |
| 3 | III. Ahmet, I. Mahmud Dönemi eserleri | |
| 4 | Barok ve Rokoko etkileri III. Osman, III. Mustafa devri yapıları | |
| 5 | I. Abdülhamit, III. Selim | |
| 6 | Ampir üslup, IV. Mustafa, II. Mahmut devri yapıları | |
| 7 | Eklektik üslup, Sultan Abdülmecit ve Abdülaziz dönemi. | |
| 8 | V. Murat ve II. Abdülhamit dönemi yapıları | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Batılılaşma dönemi mimarlar, sanatçılar | |
| 11 | Osman Sarayları | |
| 12 | Meydanlar, Meydan çeşmeleri, saat kuleleri. | |
| 13 | I. Ulusal Mimarî Dönemi, sanatçılar ve mimari anıtlar | |
| 14 | I. Ulusal Mimarî Dönemi mimari eseler | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir. | 
| Ders Kaynakları | ASLANAPA Oktay., Osmanlı Devri Mimarisi,İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1985. KUBAN Doğan., Osmanlı Mimarisi,İstanbul, 2007. KUBAN, Doğan; İstanbul Yazıları,İstanbul 1998. CEZAR,Mustafa.,Sanatta Batıya Açılş ve Osman Hamdi,İstanbul,1971. AREL Ayda.,18 .Yüzyıl İstanbul Mimarisinde Batılılaşma Süreci, İstanbul,1975. AKTÜRE,S.,19.yy.Anadolu Kenti Mekansal Çözümlemesi Ankara, 1978. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
| 10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yapacağı bir araştırma için mevcut olan temel kaynakları kullanır. | |||||||||||
| 2 | Batı etkisinin Osmanlı sanatına yansımalarını kronolojik olarakl değerlendirir. | |||||||||||
| 3 | Stil kritiği yaparak bu dönem ait bir eser üzerinde etkili olan üslupları belirler. | |||||||||||
| 4 | Bu dönem yapı tiplerini farklın özellikleriyle tanır. | |||||||||||
| 5 | Osmanlı Sanatının 17.18.19. yüzyılda ortaya koyduğu taşınabilir ve taşınamaz kültür ve sanat eserlerini üslup,biçim, form özellikleriyle tanımlar | |||||||||||
| 6 | Osmanlı mimarisinin 17.18.19. yüzyıl örneklerini Avrupa kültürlerindeki örnekler ile karşılaştırır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 15 | 
| 2. Kısa Sınav | 15 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 | 
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 | 
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 | 
| Ödev | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||