Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Çini Sanatı | SAN 342 | 6 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat ALKAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk çini sanatını tarihsel gelişimini öğrenerek, farklı kültür çevreleri ile karşılaştırmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Çini sanatının gelişimi, teknikler, kompozisyon ve süsleme özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çini sanatı ile ilgili terim ve kaynakları bilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Eserleri tarihsel süreç içinde değerlerdirir | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Yapım tekniklerini ve atölyeleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Başkent ve taşra üsluplarını ayırd eder | Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Motif ve kompozisyonları betimler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Türk Çini sanatının kaynak ve sorunları | |
3 | Çini Yapım Teknikleri | |
4 | Çini Sanatı´nda Kullanılan Motif ve Kompozisyonlar | |
5 | Büyük Selçuklu Dönemi´nde Çini | |
6 | Beylikler ve Anadolu Selçuklu Dönemi´nde Çini | |
7 | Erken Osmanlı Döneminde Çini | |
8 | Klasik Osmanlı Döneminde Çini | |
9 | Ara sınav | |
10 | İznik ve Kütahya Çiniciliği | |
11 | XVIII. yüzyıl Tekfur Sarayı Çinileri | |
12 | Batılılaşma Dönemi Yapılarında Çini Kullanımı | |
13 | Çevre kültürlerle etkileşim | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir. |
Ders Kaynakları | Aslanapa,O (1949), Osmanlılar Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul Aslanapa,O (1965), Anadolu´da Türk Çini ve Keramik sanatı, İstanbul Öney, G., (Türk Çini sanatı, İstanbul Yetkin, Ş., (1972),Anadolu´da Türk Çini Sanatının Gelişimi, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |