| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Çini Sanatı | SAN 342 | 6 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat ALKAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk çini sanatını tarihsel gelişimini öğrenerek, farklı kültür çevreleri ile karşılaştırmasını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Çini sanatının gelişimi, teknikler, kompozisyon ve süsleme özellikleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çini sanatı ile ilgili terim ve kaynakları bilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Eserleri tarihsel süreç içinde değerlerdirir | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Yapım tekniklerini ve atölyeleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Başkent ve taşra üsluplarını ayırd eder | Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Motif ve kompozisyonları betimler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Türk Çini sanatının kaynak ve sorunları | |
| 3 | Çini Yapım Teknikleri | |
| 4 | Çini Sanatı´nda Kullanılan Motif ve Kompozisyonlar | |
| 5 | Büyük Selçuklu Dönemi´nde Çini | |
| 6 | Beylikler ve Anadolu Selçuklu Dönemi´nde Çini | |
| 7 | Erken Osmanlı Döneminde Çini | |
| 8 | Klasik Osmanlı Döneminde Çini | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | İznik ve Kütahya Çiniciliği | |
| 11 | XVIII. yüzyıl Tekfur Sarayı Çinileri | |
| 12 | Batılılaşma Dönemi Yapılarında Çini Kullanımı | |
| 13 | Çevre kültürlerle etkileşim | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir. |
| Ders Kaynakları | Aslanapa,O (1949), Osmanlılar Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul Aslanapa,O (1965), Anadolu´da Türk Çini ve Keramik sanatı, İstanbul Öney, G., (Türk Çini sanatı, İstanbul Yetkin, Ş., (1972),Anadolu´da Türk Çini Sanatının Gelişimi, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
| 10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çini sanatı ile ilgili terim ve kaynakları bilir | |||||||||||
| 2 | Eserleri tarihsel süreç içinde değerlerdirir | |||||||||||
| 3 | Yapım tekniklerini ve atölyeleri bilir | |||||||||||
| 4 | Başkent ve taşra üsluplarını ayırd eder | |||||||||||
| 5 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırır | |||||||||||
| 6 | Motif ve kompozisyonları betimler |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||