Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tekstil Prosesleri ve Teknolojisi | ENM 404 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET BAKİ ENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet Taş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tekstil Proses ve teknolojileri hakkında gerekili bigi sahbi olmak ve böylece ülkemiz ekonomisi (isdihdam, milli gelire katkı, ihracat, vs.) içindeki payı ilk sıralarda olan bir sektörümüzü öğrencilik aşamasında tanımak, endüstri mühendisi olarak üretim, verimlilik, kaliteye ilişkin konularda nerelerde nelerin yapıldığı ve yapılabileceği konusunda bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Tekstil endüstrisinin dört temel alt sektöründen iplik, dokuma, boya-apre ve konfeksiyon sektöründen daha çok iplik sektörü ve diğer üç sektörle ilgili teknoloji, üretim ve kalite konularında bilgi vermek |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tekstil sektörünün hangi alt sektörleri kapsadığı ve ülkemiz için önemi konusunda (İstihdam, milli gelire katkı, ithalat, ihracat, dünya ekonomisi içindeki payı gibi) bilgi sahibi olma | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, | Ödev, |
2 | Tekstil Hammaddelerinde bulunması gerekli özellikler hakkında bilgi sahibi olarak belli bir iplik yapımı hakkında optimum ve ekonomik hammadde seçimi yapabilmek yetisi | Tartışma, Örnek Olay, Anlatım, | Proje / Tasarım, |
3 | Tekstil Proses ve makinalarını tanıyarak bu proses ve makinaların üretim, verimlilik ve kaliteye ilişkin etkileri hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
4 | Tekstil makinalarında üretim ve kapasite hesaplanması hakkında bilgi sahibi olarak endüstrinin diğer sektörlerinde de üretim hesaplaması ve planlamansın nasıl ı yapabileceği konusunda çıkarımlarda bulunmak. | Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Proje / Tasarım, |
5 | Öğrenci Kalite derslerinde kalite kontrol tekniklerini öğrenmekle beraber bu tekniklerde kaliteye ilişkin bir sorun tespit etmek | Deney / Laboratuvar, Tartışma, Rol Oynama, Benzetim, | Performans Görevi, Proje / Tasarım, Sınav , |
6 | Bu derste aldığı bilgilerle makine kinamatik şemaları, önemli mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olacaktır. | Grup Çalışması, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme , Altı Şapka, | Proje / Tasarım, Sınav , |
7 | Planlama, bakım, verimlilik ve kaliteye ilişkin daha somut bilgiler edinecektir. | Soru-Cevap, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, | Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımlar, kapsam, tarihsel gelişim, tekstil endüstrisinin ülke ekonomisi içindeki yeri ve önemi | |
2 | Tekstil hammaddeleri, sınıflandırılması, kadre, peye ve open-end iplikçiliği | |
3 | Tekstil liflerinin parametreleri, değerleri, tespit ediliş şekilleri, iplikçilik için önemleri | |
4 | Harman-hallaç proses ve makinaları üniteleri, fonksiyonları, karşılaşılan sorunlar ve çözümler | |
5 | Taraklama prosesi, tarak makinası ve üniteleri, taraklamada oluşan hatalar , çözümler. Cer makinası, fonksiyonu, Cer makinasından kaynaklanabilecek hatalar | |
6 | Fitil proses ve makinaları ve üniteleri, karşılaşılaşılan sorunlar ve çözümler Ring prosesi ve makinası, amacı, bu proseste karşılaşılacak sorunlar ve çözümleri | |
7 | Bobin makinaları, üniteleri, hatalar ve çözümleri, İplik makinalarında üretim hesaplaması, iplik numaralandırma sistemleri ve kinematik şema | |
8 | Dokuma hazırlık makinalarından çözgü ve haşıl makinalarının fonksiyonları, sorunlar ve çözümleri | |
9 | Taharlama işlemleri,çeşitleri, dokuma örgüleri ve oluşturulması | |
10 | Dokuma tezgahları, sınıflandırılması, Ekasanrikli, armürlü ve jakarlı dokuma mekanizmaları | |
11 | Kadife ve havlu tezgahları, Kumaş analizi ve hesaplamaları | |
12 | Boya ve terbiye proses ve makinaları | |
13 | Yün, sentetik ve diğer elyaf iplikçilk ve dokumacılığı | |
14 | Tekstilde kalite ve üretim kontrol cihaz ve ölçümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin basılmamış ders notları |
Ders Kaynakları | Şevket Davaslıgil: Yün İplikçiliği Banu Hatice Gürcüm: Tekstil Malzeme Bilgisi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tekstil sektörünün hangi alt sektörleri kapsadığı ve ülkemiz için önemi konusunda (İstihdam, milli gelire katkı, ithalat, ihracat, dünya ekonomisi içindeki payı gibi) bilgi sahibi olma | |||||||||||
2 | Tekstil Hammaddelerinde bulunması gerekli özellikler hakkında bilgi sahibi olarak belli bir iplik yapımı hakkında optimum ve ekonomik hammadde seçimi yapabilmek yetisi | |||||||||||
3 | Tekstil Proses ve makinalarını tanıyarak bu proses ve makinaların üretim, verimlilik ve kaliteye ilişkin etkileri hakkında bilgi sahibi olmak | |||||||||||
4 | Tekstil makinalarında üretim ve kapasite hesaplanması hakkında bilgi sahibi olarak endüstrinin diğer sektörlerinde de üretim hesaplaması ve planlamansın nasıl ı yapabileceği konusunda çıkarımlarda bulunmak. | |||||||||||
5 | Öğrenci Kalite derslerinde kalite kontrol tekniklerini öğrenmekle beraber bu tekniklerde kaliteye ilişkin bir sorun tespit etmek | |||||||||||
6 | Bu derste aldığı bilgilerle makine kinamatik şemaları, önemli mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olacaktır. | |||||||||||
7 | Planlama, bakım, verimlilik ve kaliteye ilişkin daha somut bilgiler edinecektir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 68 |
1. Kısa Sınav | 1 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 1 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |