Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Altı Sigma | ENM 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüz en önemli kalite araçlarından biri olan ve hatayı azaltmayı amaçlayan altı sigma yöntemini tanıtmak. |
Dersin İçeriği | değişkenlik tanımı, normal dağılım tanımı, sigma ve altı sigma tanımı, Motorola´nın altı sigma yaklaşımı, altı sigma uygulama adımları, altı sigma organizasyon yapısı, altı sigma uygulamasında kullanılan araç ve yöntemler, tasarım altı sigma, yalın altı sigma |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişkenlik kavramını ve hata ilişkisini bilir | Soru-Cevap, | Ödev, |
2 | Normal dağılım ve hata ilişkisini kurar | Soru-Cevap, | Ödev, |
3 | Altı Sigma yaklaşımını ve Motorola´nın yaklaşımını bilir | Soru-Cevap, | Ödev, |
4 | İyileştirme faaliyetlerinde uygun proje seçiminin önemini bilir | Problem Çözme, | Ödev, |
5 | Organizasyonel yapıyı açıklar: sponosr, uzman kara kuşak, kara kuşak, yeşil kuşak | Soru-Cevap, | Ödev, |
6 | TÖAİK’ün beş adımını açıklar: tanımla, ölç, analiz et, iyileştir ve kontrol et | Örnek Olay, | Ödev, |
7 | Altı sigma yapısında TÖAİK nasıl yer aldığını bilir | Örnek Olay, | Ödev, |
8 | İstatistiksel ve istatistiksel olmayan yöntem ve araçların TÖAİK adımlarında ne zaman ve nasıl kullanıldığını bilir | Örnek Olay, | Ödev, |
9 | Tasarımda altı sigmayı bilir | Problem Çözme, | Ödev, |
10 | Yalın altı sigmayı bilir | Örnek Olay, | Ödev, |
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve değişkenlik çeşitleri | Ders notları |
2 | Normal dağılım ve parametrelerin tanımı | Ders notları |
3 | Altı sigma metodu tanımı,Motorola´nın altı sigma yaklaşımı | Ders notları |
4 | Altı sigma uygulama adımları-TÖAİK | Ders notları |
5 | Altı sigma uygulama adımları- Tanımla | Ders notları |
6 | Altı sigma uygulama adımları-Ölç | Ders notları |
7 | Altı sigma uygulama adımları-Analiz et | Ders notları |
8 | Altı sigma uygulama adımları-İyileştir | Ders notları |
9 | Altı sigma uygulama adımları-kontrol et | Ders notları |
10 | Altı sigma organizasyonu | Ders notları |
11 | Tasarımda Altı Sigma | Ders notları |
12 | Yalın Altı Sigma | Ders notları |
13 | Altı Sigma ve Toplam Kalite Yönetimi | Ders notları |
14 | Altı sigma uygulama örnekleri | Ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Altı Sigma ders notu |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişkenlik kavramını ve hata ilişkisini bilir | |||||||||||
2 | Normal dağılım ve hata ilişkisini kurar | |||||||||||
3 | Altı Sigma yaklaşımını ve Motorola´nın yaklaşımını bilir | |||||||||||
4 | İyileştirme faaliyetlerinde uygun proje seçiminin önemini bilir | |||||||||||
5 | Organizasyonel yapıyı açıklar: sponosr, uzman kara kuşak, kara kuşak, yeşil kuşak | |||||||||||
6 | TÖAİK’ün beş adımını açıklar: tanımla, ölç, analiz et, iyileştir ve kontrol et | |||||||||||
7 | Altı sigma yapısında TÖAİK nasıl yer aldığını bilir | |||||||||||
8 | İstatistiksel ve istatistiksel olmayan yöntem ve araçların TÖAİK adımlarında ne zaman ve nasıl kullanıldığını bilir | |||||||||||
9 | Tasarımda altı sigmayı bilir | |||||||||||
10 | Yalın altı sigmayı bilir | |||||||||||
11 | ||||||||||||
12 | ||||||||||||
13 | ||||||||||||
14 | ||||||||||||
15 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |