Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İk´Da Etik ve Sosyal Sorumluluk | IKY 304 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEVGİ DÖNMEZ MAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEVGİ DÖNMEZ MAÇ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, günümüz iş dünyasının etik değerlerini ve sosyal sorumluluk uygulamalarını anlamaya ve insan kaynakları yönetiminin rolünü değerlendirmeye yöneliktir. Bu kapsamda etik ve sosyal sorumluluk kavramları ve bu kavramların tarih içerisindeki gelişimleri ve insan kaynakları yönetiminin değişen rolü incelenecektir. Dersin sonucunda, öğrenciler iş etiği ve sosyal sorumluluk konularında iş dünyasının uygulamalarını değerlendirebilme ve geliştirebilme becerilerini kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında iş etiği ve sosyal sorumluluk kavramları ve bu kavramların gelişimi; iş etiği ve sosyal sorumluluk kapsamındaki konular ve bu konuların İKY yönetimi ile ilişkisi ele alınır. Uluslararası rehber ve standartlar kapsamında Dünya´daki uygulamalar değerlendirilir. Kavramların Türkiye´deki gelişimi ve Türkiye´den örnekler incelenir. Ders kapsamında iş etiği ve sosyal sorumluluk konularında araştırma yapma becerisi kazanılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | iş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarını tanımlarını bilir ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarının gelişim süreçlerini açıklar ve günümüzdeki yerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
3 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kapsamındaki konuları bilir | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
4 | İş etiği ve sosyal sorumluluk ile İKY´nin ilişkisini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
5 | Uluslararası rehber ve standartların ilke ve uygulamarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Dünya´daki örnek uygulamaları değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarının Türkiye´deki gelişim sürecini bilir ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | İş etiği ve sosyal sorumluluk araştırmalarında kullanılacak yöntemleri bilir ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
9 | İş etiği ve sosyal sorumluluk alanında araştırma raporu sunabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Ders kapsamında genel bilgilendirme | |
2 | Etik Teoriler | |
3 | Etik Kavramı ve Etik Teoriler | |
4 | Paydaş Teorisi | |
5 | KSS Rehber ve Standartları, Davranış Kodları | |
6 | Türkiyede Etik Anlayış, KSSnin Gelişimi, Mevcut Durum | |
7 | Etik, KSS ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi | |
8 | Etik, KSS ve Sendikalar İlişkisi | |
9 | İK ile İlgili Etik Konular | |
10 | Çalışan Katılımlı Sosyal Sorumluluk Projeleri, Sivil Toplum Kuruluşları ile İlişkiler ve İnsan Kaynakları Yönetimi | |
11 | Etik Eğitimi | |
12 | Etik ve KSS Konularına Eleştirel Bakış | |
13 | Etik ve KSS Araştırmalarının Gerçekleştirilmesi | |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akgeyik, Tekin (2009), Türkiye’de İş Etiği: İnsan Kaynakları Yönetimi Boyutuyla. Sabri Orman ve Zeki Parlak (Ed.). İşletmelerde İş Etiği içinde (s. 114-130). İstanbul: İTO Alakavuklar, O. N., Kılıçaslan, S., Öztürk, E. B. (2009). Türkiye’de Hayırseverlikten Sosyal Sorumluluğa Geçiş: Bir Kurumsal Değişim Öyküsü. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 103-143. Deren Van Het Hof, Seçil ve Hoştut, Sibel (2015) Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramlar, Uygulama ve Örnekler, Ankara: NOBEL. Dönmez Maç, Sevgi ve Çalış, Şuayyip (2012), “Etik ve İnsan Kaynakları Yönetimi Tartışmalarında Sosyal Sorumluluğun Yeri: Küresel İlkeler Sözleşmesi ve SA8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Üzerine Bir Değerlendirme”, İş Ahlakı Dergisi, Kasım 2012, Cilt 5, Sayı 10, s. 21-53. Kuçuradi, İoanna (2003), “Etik ve Etikler”, Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423 - 2003/1. Parlak, Zeki (2009), Çok Uluslu Şirket Davranış Kodları: Bir Analiz ve Değerlendirme. Sabri Orman ve Zeki Parlak (Ed.). İşletmelerde İş Etiği içinde (s. 171-216). İstanbul: İTO Tak, Bilçin, (2009). İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları ve Paydaş Grupları ile İlişkilerinin Yönetimi. İstanbul: BETA. TÜSİAD (2009), Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, İstanbul. Yıldırım, Engin (2009), Endüstri İlişkileri ve İş Etiği. Sabri Orman ve Zeki Parlak (Ed.). İşletmelerde İş Etiği içinde (s. 114-130). İstanbul: İTO |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan Kaynakları Yönetimi ve diğer sosyal bilimler ile ilgili konularda akademik ve teorik bilgilere sahip olmak; Çalışma ve çalıştırma kavramları hakkında tarihsel, sosyolojik, hukuksal ve psikolojik konularda akademik bilgi sahibi olmak | X | |||||
2 | Eleştirel ve analitik düşünce becerisine sahip olmak | X | |||||
3 | İletişim ve bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibi olmak | X | |||||
4 | Araştırma süreçleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak; ve uygulamalarını ödev, araştırma ve projelerde gerçekleştirmek | X | |||||
5 | İnsan Kaynakları Yönetimi ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri beraber kullanabilme yeteneğini edinmek | X | |||||
6 | Temel iş kavramlarını İnsan Kaynakları Yönetimi bakış açısı ile yorumlayabilmek | X | |||||
7 | İnsan kaynakları planlaması, çalışma ilişkileri, mesleki sağlık ve güvenlik uygulamalarının gerçekleştirilmesi, eğitim planlaması, performans ve ücret yönetimi, kariyer planlaması, işe alım ve mülakat teknikleri ve yasal konular gibi temel İnsan Kaynakları Yönetimi fonksiyonlarını işletmelerde uygulamalarını yapabilmek | X | |||||
8 | Kurumsal gelişim, iç müşteri ve dış müşteri memnuniyetini göz önünde bulundurarak kalite süreci yaklaşımını insan kaynakları süreçlerinde uygulayabilmek; gereken durumlarda sorumluluk alarak problemlerin çözümüne ve sürekli gelişime katkıda bulunmak, problem tanımlama, hedef belirleme, reorganizasyon ve değişiklik yönetimi becerileri ile süreçlerin mükemmelliğini sağlamak | X | |||||
9 | Kaynak ve varlıkları bütçe, finans ve yasal hükümleri göz önünde bulundurarak, proje ve operasyonları planlama, uygulama ve denetim yetkinlikleri ile yönetmek; Kendini ve diğer kişileri yönetebilme becerilerine sahip olmak | X | |||||
10 | Sonuç odaklı çalışma yaklaşımını sürekli öğrenim anlayışı ile birleştirerek zenginleştirmek | X | |||||
11 | Gelişmiş sözlü ve yazılı iletişim, fikir ve bilgileri etkili sunma becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | ||||||
13 | Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine değer vererek farklı kültür ve eğitim geçmişine sahip kişiler ile çalışabilmek | X | |||||
14 | Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlerin farkında olmak | X | |||||
15 | Çalışanların ve toplumun gelişimini sağlamak için İnsan Kaynakları Yönetiminin ‘nasıl’, ‘niçin’ ve ‘nerede’ katkı ve destek sağlaması gerektirdiğine dair eleştirel teorik bakış açısına sahip olmak ; bu edinimler kapsamında uygulama ve bitirme projelerini gerçekleştirmek, bu edinimleri çalışma hayatına aktarmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | iş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarını tanımlarını bilir ve değerlendirir. | |||||||||||||||
2 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarının gelişim süreçlerini açıklar ve günümüzdeki yerini yorumlar | |||||||||||||||
3 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kapsamındaki konuları bilir | |||||||||||||||
4 | İş etiği ve sosyal sorumluluk ile İKY´nin ilişkisini yorumlar | |||||||||||||||
5 | Uluslararası rehber ve standartların ilke ve uygulamarını bilir | |||||||||||||||
6 | Dünya´daki örnek uygulamaları değerlendirebilir | |||||||||||||||
7 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarının Türkiye´deki gelişim sürecini bilir ve yorumlar | |||||||||||||||
8 | İş etiği ve sosyal sorumluluk araştırmalarında kullanılacak yöntemleri bilir ve uygular | |||||||||||||||
9 | İş etiği ve sosyal sorumluluk alanında araştırma raporu sunabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 2 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
2. Ödev | 2 |
3. Ödev | 2 |
4. Ödev | 2 |
5. Ödev | 16 |
6. Ödev | 6 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |