Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yükseköğretim Tarihi YOG 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, programa dahil olan öğrencilerin yükseköğretim kavramını tanıyarak, Dünyadaki ve Türkiye?deki tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Yükseköğretim kavramı, Antik Yunan´da yükseköğretim, Helenistik Dönemde yükseköğretim, İslam Dünyasında Beytül Hikme ve yükseköğretim, Bir yükseköğretim kurumu olarak Selçuklu Nizamiye Medreseleri, Ortaçağ Avrupasında Şarlman ve yönetici eğitimi, Anadolu Selçukluları ve yükseköğretimde ihtisaslaşma, Bologna, Cambridge ve Oxford Üniversitelerinin Kuruluşu ve Modern Üniversitelerin Doğuşu, Osmanlıda yükseköğretim kurumu olarak Sahn-ı Seman ve Süleymaniye medreseleri, Enderun, Hümanistik düşünce ve evrensel eğitim anlayışının yaygınlaşması: Okullaşma, Darülfunun ve Türkiye´de modern yükseköğretim, 1933 Türk Üniversitelerinin Kuruluşu, 1980 sonrası Türkiye?de üniversiteler ve YÖK.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yükseköğretim kavramının kökenini kavrama Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yükseköğretimin Batıdaki sürecini kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Yüksek öğretimin İslam tarihindeki yerini kavrama Anlatım, Soru-Cevap,
4 Yükseköğretim kurumlarının Türk tarihindeki gelişimini kavrama Anlatım, Soru-Cevap,
5 Dünyadaki modern yükseköğretim kurumsallaşmasını kavrama Anlatım, Soru-Cevap,
6 Türkiye´deki modern yükseköğretimin kurumsallaşmasını kavrama Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yükseköğretim kavramı
2 Antik Yunan´da yükseköğretim
3 Helenistik Dönemde yükseköğretim
4 İslam Dünyasında Beytül Hikme ve yükseköğretim
5 Bir yükseköğretim kurumu olarak Selçuklu Nizamiye Medreseleri
6 Ortaçağ Avrupa´sında Şarlman ve yönetici eğitimi
7 Anadolu Selçukluları ve yükseköğretimde ihtisaslaşma
8 Bologna, Cambridge ve Oxford Üniversitelerinin Kuruluşu ve Modern Üniversitelerin Doğuşu
9 Osmanlı´da yükseköğretim kurumu olarak Sahn-ı Seman ve Süleymaniye medreseleri
10 Enderun
11 Hümanistik düşünce ve evrensel eğitim anlayışının yaygınlaşması: Okullaşma
12 Darülfunun ve Türkiye´de modern yükseköğretim
13 1933 Türk Üniversitelerinin Kuruluşu
14 1980 sonrası Türkiye?de üniversiteler ve YÖK
Kaynaklar
Ders Notu Avrupa Eğitim Tarihi- Aytaç, Kemal.
Türkiye?de ve Dünyada Yükseköğretim Yönetimi-Doğramacı, İhsan.
Cumhuriyet Dönemi Üniversite Reformları Bağlamında Üniversitelerimizde Demokratiklik Tartışmaları-Arslan, Mehmet.
Dünyadaki Yükseköğretimin Değişimi- Erdem, Ali Rıza.
Küreselleşme Sürecinde Yüksek Öğretim Politikaları ve Erasmus Projesi-Çağlı, Gökçe Irmak.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Yükseköğretim kavramının kökenini kavrama
2 Yükseköğretimin Batıdaki sürecini kavrama
3 Yüksek öğretimin İslam tarihindeki yerini kavrama
4 Yükseköğretim kurumlarının Türk tarihindeki gelişimini kavrama
5 Dünyadaki modern yükseköğretim kurumsallaşmasını kavrama
6 Türkiye´deki modern yükseköğretimin kurumsallaşmasını kavrama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 15 30
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6