Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Enerjisi Sistemlerinde Kararlılık Analizi | ELK 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Fevzeddin ÜLKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gittikçe artan elektrik enerjisi gereksinimi, büyük güçlü generatörleri içeren sistemlerle karşılanmaktadır. Bu gelişimin getirdiği en büyük problem sistemin kontroludür. Sistemin kontrolu sistemin kararlılığına gereken önemin verilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu dersin amacı elektrik enerji sistemlerin de kararlılık konusunda gerekli bilgileri vermektir. |
Dersin İçeriği | Senkron makinalar. Senkron makinanın klasik ve durum uzay modellemesi.. Bir makinalı ve karmaşık sistemlerin karalılık analizi modelleri. Eşit alan kriteri. Nümerik analiz yöntemleri. Kararlılık açısından uyarma sistemleri, Kararlılıkta koruma sistemlerinin yeri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Senkron makine ve senkron makinenın enerji iletim sistemleri ile birlikte çalışma koşullarının kavranması, | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Enerji sistemlerinde açı karalılığı kavramının verilmesi, | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Değişik kararlılık analiz yöntemlerinin tanınması, | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Açı kararlılığı ve uyarma sistemleri ile ilişkisinin kavranılması, | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kararlılık tanımı ve elektrik enerji sistemlerindeki yeri | 1. Hafta Sunusu |
2 | Sürekli hal kararlılığı | 2. Hafta Sunusu |
3 | Sürekli hal kararlılığı | 3. Hafta Sunusu |
4 | Geçici hal ve dinamik hal kararlılığı | 4. Hafta Sunusu |
5 | Senkron makinenin klasik ve durum uzay modellemesi | 5. Hafta Sunusu |
6 | Senkron makinenin klasik ve durum uzay modellemesi | 6. Hafta Sunusu |
7 | Bir makineli sistemlerin karalılık analizi modelleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Bir makineli sistemlerin karalılık analizi modelleri | 8. Hafta Sunusu |
9 | Eşit alan kriterinin basit sistemlere uygulanması | 9. Hafta Sunusu |
10 | Çok makineli sistemlerde kararlılık analizi | 10. Hafta Sunusu |
11 | Çok makineli sistemlerde kararlılık analizi | 11. Hafta Sunusu |
12 | Kararlılık açısından uyarma sistemleri | 12. Hafta Sunusu |
13 | Güç sistem Karar kılıcıları | 13. Hafta Sunusu |
14 | Hız kontrol devreleri | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Sauer P. W., Pai M. P., "Power System Dynamics and Stability", |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Senkron makine ve senkron makinenın enerji iletim sistemleri ile birlikte çalışma koşullarının kavranması, | ||||||
2 | Enerji sistemlerinde açı karalılığı kavramının verilmesi, | ||||||
3 | Değişik kararlılık analiz yöntemlerinin tanınması, | ||||||
4 | Açı kararlılığı ve uyarma sistemleri ile ilişkisinin kavranılması, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |