Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doygun Olmayan Zeminlerin Mekaniği ve Kritik Durum | GEO 631 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Kadir KOCAMAN, Arş.Gör. Mustafa ÖZSAĞIR, Arş.Gör., Eylem ARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası ortamda doygun olmayan zeminlerin mekaniğini güvenli tarafta kalma bahanesiyle doygunmuş gibi hesaplama artık kabul görmemektedir. Bunun yanında zemin mekaniği konularını ele alış artık klasik bakış açısından “kritik durum” teorileri ile çözüme doğru kaymaktadır. Dersin amacı Geoteknik konusunda doktora yapacak araştırıcıları doygun olmayan zeminlerin mekaniği ve kritik durum zemin mekaniği konularında bilgi sahibi yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Doygun olmayan zeminlerin mekaniği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zemin davranışındaki parametreleri yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Hvorslev ve Henkel teorilerini tartışır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kutup ve gerilme izi kavramını yorumlar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Kritik boşluk oranı-hacim değişimi-kritik çevre basıncı ilişkisini değerlendirir | Anlatım, | |
5 | NL killerde kritik durum yüzeyini tartışır | Anlatım, | |
6 | OC killerde kritik durum yüzeyini tartışır | Anlatım, | |
7 | Kılcal gerilme ölçüm yöntemlerini önerir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
8 | Zemin su karakteristik eğrisini düzenler | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
9 | Doygun olmayan zeminlerin hacim değişimini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
10 | Doygun olmayan zeminlerin kayma direncini hesaplar | Anlatım, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doygun Olmayan Zemin Ortamlar | Hafta 1 ders notları |
2 | Doygun Olmayan Zeminlerin Fiziksel Özellikleri | Hafta 2 ders notları |
3 | Zeminde Emme Kavramı | Hafta 3 ders notları |
4 | Kılcal Gerilme ve Toplam Emme Ölçümü | Hafta 4 ders notları |
5 | Doygun Olmayan Zeminde Gerilme Durum Değişkenleri | Hafta 5 ders notları |
6 | Zemin-Su Karakteristik Eğrisi | Hafta 6 ders notları |
7 | Doygun Olmayan Zeminin Geçirimliliği | Hafta 7 ders notları |
8 | Doygun Olmayan Zeminin Hacim Değişimi | Hafta 8 ders notları |
9 | Doygun Olmayan Zeminin Kayma Direnci | Hafta 9 ders notları |
10 | Doygun Olmayan Zemin Deney Sistemleri | Hafta 10 ders notları |
11 | Kritik Durum Zemin Mekaniğine Giriş | Hafta 11 ders notları |
12 | NL Killerde Kritik Durum Mekaniği ve Yüzeyler | Hafta 12 ders notları |
13 | OC Killerde Kritik Durum Mekaniği ve Yüzeyler | Hafta 13 ders notları |
14 | Doğal Killerde ve Doygun Olmayan Zeminlerde Kritik Durum Mekaniği | Hafta 14 ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç.Dr. Aşkın ÖZOCAK, Doygun Olmayan Zeminlerin Mekaniği ve Kritik Durum Ders Notları, Power Point Sunuları |
Ders Kaynakları | Akın Önalp, 2007. Geoteknik Bilgisi-I, “Çözümlü Problemlerle Zeminler ve Mekaniği”, Genişletilmiş 3.Baskı, Birsen Yayınevi, İstanbul. Atkinson, J., 1995, Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill Ortigao, J.A.R., 1995. Soil Mechanics in the Light of Critical State Theories, Balkema, Rotterdam. Atkinson, J., 1993, An Introduction to Mechanics of Soils and Foundations, Mc Graw Hill. Muir-Wood, D., 1990. Soil Behaviour and Critical State Soil Mechanics, Cambridge University Press. Atkinson, J. and Bransby, P.L., 1978. The Mechanics of Soils: An Introduction to Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill. Lambe, T.W. and Whitmann, R.V., 1969. Soil Mechanics, John Wiley, New York. Schofield, A.N. and Wroth, C.P., 1968. Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill, London.
Tarantino, A., Romero, E., and Cui, Y.J., 2009. Laboratory and Field Testing of Unsaturated Soils, Springer. Charles W.W. Ng and Menzies, B., 2007. Advanced Unsaturated Soil Mechanics and Engineering, Taylor and Francis. Fredlund and Rahardjo, 1993, Soil Mechanics for Unsaturated Soils, Wiley Lu, N. and Likos, W.J., 2004. Unsaturated Soil Mechanics, John Wiley. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Geoteknik yapıların depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için deneysel ve/veya nümerik çalışmalar yapar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zemin davranışındaki parametreleri yorumlar | 3 | ||||||
2 | Hvorslev ve Henkel teorilerini tartışır | 4 | ||||||
3 | Kutup ve gerilme izi kavramını yorumlar | 3 | ||||||
4 | Kritik boşluk oranı-hacim değişimi-kritik çevre basıncı ilişkisini değerlendirir | 4 | ||||||
5 | NL killerde kritik durum yüzeyini tartışır | 4 | ||||||
6 | OC killerde kritik durum yüzeyini tartışır | 4 | ||||||
7 | Kılcal gerilme ölçüm yöntemlerini önerir | 5 | ||||||
8 | Zemin su karakteristik eğrisini düzenler | 5 | ||||||
9 | Doygun olmayan zeminlerin hacim değişimini hesaplar | 4 | ||||||
10 | Doygun olmayan zeminlerin kayma direncini hesaplar | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |