Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yamaçların Stabilitesi | GEO 632 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Zemin Mekaniği Arazi Deneyleri ve Değerlendirilmesi Zemin Özellikleri Ölçümü |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN BOL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERTAN BOL, |
Dersin Yardımcıları | Tek. Recep EYÜPLER Arş. Grv. Mustafa Özsağır Arş. Grv. Kadir Kocaman |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ülkemizde açısından da büyük bir önem taşıyan yamaç ve şevlerin duraylılığı konusu karmaşıklığı, tanım ve çözüm yaklaşımlarıyla olağan bir mühendislik problemine göre daha çok bilgi birikimi ve deneyim gerektirmektedir. Bu derste amaç konunun diğer disiplinlerle ile ilişkisini de ortaya koyarak geoteknik mühendisliğindeki güncel gelişmelerden faydalana çözüm yöntemlerini vermek olmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yamaçların oluşumu |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yamaç ve yarmaların oluşumunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yamaçları duraylılığına etki eden faktörleri ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Heyelanları sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Proje özelliklerine göre kayma direnci parametrelerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Kesiti verilen bir şevin güvenliğini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Bilgisayar yazılımı kullanarak bir şevin güvenliğini hesaplar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Olası heyelan riskine karşı alınabilecek önlemleri tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yamaçların oluşumu, Şevlerin Oluşturulması, Tanımlamalar | |
2 | Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları | |
3 | Yamaçta Su ve kitle hareketlerine etkisi | |
4 | Ortam Özelliklerinin Ölçümü (Arazi ve Laboratuvar Deneyleri) | |
5 | Zemin Yamaçlarda Duraylılık 1 – limit denge yöntemleri | |
6 | Zemin Yamaçlarda Duraylılık 2– dilim yöntemleri | |
7 | Zemin Yamaçlarda Duraylılık 2– dilim yöntemleri | |
8 | Kayada Yamaçların Analizi | |
9 | Grafik yöntemler | |
10 | Geriye Analiz | |
11 | Bilgisayar Analizleri (GeoSlope / Talren) | |
12 | Kitle Hareketlerinin İncelenmesinde Sayısal Çözümler | |
13 | Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Heyelan Duraylılık Değerlendirilmesi | |
14 | Kitle Hareketlerinin Kontrolüne Yönelik Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Ertan BOL, "YAMAÇLARIN STABİLİTESİ", Ders Notları, Power Point Sunuları |
Ders Kaynakları | [2] Önalp, A., Arel, E., 2004. “Geoteknik Bilgisi II – Yamaç ve Şevlerin Mühendisliği”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 414s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Geoteknik yapıların depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için deneysel ve/veya nümerik çalışmalar yapar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yamaç ve yarmaların oluşumunu açıklar | |||||||
2 | Yamaçları duraylılığına etki eden faktörleri ayırt eder | |||||||
3 | Heyelanları sınıflandırabilir | |||||||
4 | Proje özelliklerine göre kayma direnci parametrelerini belirler | |||||||
5 | Kesiti verilen bir şevin güvenliğini hesaplar | |||||||
6 | Bilgisayar yazılımı kullanarak bir şevin güvenliğini hesaplar | |||||||
7 | Olası heyelan riskine karşı alınabilecek önlemleri tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |