Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Experımental Stress Analysıs | CMM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Eng. Mathematics
|
Önerilen Seçmeli Dersler | Elasticity-plasticity
|
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM KUTAY YILMAZÇOBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ülkemizdeki en büyük eksikliklerden biri olan enstumantasyonu kapsayan bu derste, deneysel çalışmada karşımıza çıkan ölçüm tertibatı ve kurulumu, hassasiyet, hesaplama, karşılaştırma, değerlendirme ve hataların bir arada anlatıldığı, tasarlanan deney düzeneklerinde ölçümlerin nasıl ve hangi tekniklerle yapılmasının aktarıldığı ve böylece ciddi bir şekilde bir ar-ge mühendisinin ihtiyaç duyacağı bilgilerin öğretilmesi amacını taşımaktadır.
|
Dersin İçeriği | Lineer Cebir ve Tansör Mekaniği; Elastisite; Fotoelastisite ve zorlanma ölçerler gibi çok yönlü tekniklerin ayrıntılı bir şekilde ele alınması ve ayrıca dijital görüntü korelasyonuna giriş. Ek olarak, Moiré, Gevrek Kaplamalar, Holografi, Speckle Yöntemleri, Termoelastik Gerilme Analizi ve Kostikler gibi altı farklı deneysel tekniğin temel yönlerini kapsamaktadır.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik problemlerinin temel analitik yaklaşımlarını deneysel sonuçlarla karşılaştırır. | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
2 | Uygun deney yöntemini seçmek için problemleri tanımlar; numunelere uygun metotları tatbik eder; Minimum hata ve güvenilir sonuçlar için test düzeneğini ayarlar. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
3 | Konumlandırma sensörlerini, zorlanma göstergelerini, yük hücrelerini, ivmeölçerleri, DIC ve Fotoelastik sistemleri vb. Kullanır. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
4 | Gerçek uygulanabilir mühendislik durumlarını dikkate alarak deney sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deneysel Gerilme Analizine Genel Bakış; Optik Yöntemler Optik Bilgisayar Olarak Çalışır | |
2 | Gerilme, Şekil Değiştirme ve Yer Değiştirme Alanları; Gerinim Ölçerlerinin Fiziksel Prensibi, Fotoelastisite ve Moiré; Moiré’e, Gevrek Kaplama ve Holografiye Giriş | |
3 | Hologram İnterferometri, Benek Yöntemleri; Shearografi, TSA, DIC ve Kostiklere Giriş; Saçak(sınır) Tipleri –Kalitatif Bilginin Zenginliği | |
4 | Deneysel Mekanikte Çok Ölçekli Analiz; Deneysel Tekniğin Seçimi; İletim Fotoelastisitesine Giriş | |
5 | Sıradan ve Sıra dışı Işınlar; Işık Elips, Kristal Levhadan Işığın Geçişi; Geciktirme Plakaları, Gerilme-Optik Yasası | |
6 | Düzlem Polariskop; Jones Kalkülüs; Dairesel Polariskop | |
7 | Rastgele Bir Noktadaki Fotoelastik Parametrelerin Belirlenmesi; Tardy Telafi Yöntemi; Fotoelastik Malzemelerin Kalibrasyonu | |
8 | Saçak İnceltme Metodolojileri; Fotoelastisitede Saçak Sırası; İletim Fotoelastisitesindeki Çeşitli Konular | |
9 | Üç Boyutlu Fotoelastisite; Dijital (sayısal) Fotoelastisiteye Genel Bakış; Fotoelastik Kaplamalara Giriş | |
10 | Fotoelastik Kaplamalar için Düzeltme Faktörleri; Kaplama Malzemeleri, Kaplama Kalınlığının Seçimi, Fotoelastik Kaplamaların Endüstriyel Uygulaması; Fotoelastik Kaplamaların Kalibrasyonu, Gevrek Kaplamalara Giriş | |
11 | Gevrek Kaplamaların Analizi; Gerinim Ölçerlerine Giriş; Gerinim Ölçerinin Gerinim Duyarlılığı, Köprü Duyarlılığı, Rozetler | |
12 | Gerinim Ölçer Alaşımları, Taşıyıcıları ve Yapıştırıcıları; Strain Gauge Sisteminin Performansı; Sıcaklık Telafisi (Karşılığı), İki Telli ve Üç Telli Devreler | |
13 | Gerinim Ölçer Seçimi; Gerinim Ölçerinin Bağlanması; Lehimleme, Enine Duyarlılık Etkilerinin Muhasebesi | |
14 | Özel Uygulamalar İçin Düzeltme Faktörleri; Özel ve Faklı Tiplerde Ölçerler veya sensörler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. N. Sottos, R. Rowlands, K. Dannemann, Experimental and Applied Mechanics, Vol 6, Springer, 2014. 2. H. Jin, C. Sciammarella, S. Yoshida, L. Lamberti, Advancement of Optical Methods in Experimental Mechanics, Vol 3, Springer, 2014. 3. L.F.M. da Silva, D.A. Dillard, B. Blackman, and R.D. Adams, Testing Adhesive Joints, Wiley-VCH, 2012. 4. C. A. Sciammarella, F. M. Sciammarella, Experimental Mechanics of Solids, Wiley, 2012. 5. C. Suryanarayana, Experimental Techniques in Materials and Mechanics, CRC Press, Taylor & Francis, 2011. 6. K. Ramesh, e-Book on Experimental Stress Analysis, IIT Madras, 2009. URL: http://apm.iitm.ac.in/smlab/kramesh/book_5.htm. 7. C.A. Brebbia, G.M. Carlomagno, Computational Methods and Experimental Measurements XIV, WIT Press, 2009. 8. W.N. Sharpe (Ed.), Springer Handbook of Experimental Solid Mechanics, Springer, 2008. 9. C.A. Brebbia, A.A. Mammoli, Computational Methods & Experiments In Materials Characterisation II, WIT Press, 2005. 10. R. Brown, Handbook of Polymer Testing, Rapra Technology Ltd., 2002. 11. J.S. Peraro, Limitations of Test Methods for Plastics, ASTM STP1369, 2000. 12. H. Kuhn, Concurrent Technologies Corporation and D. Medlin, The Timkin Company, ASM Handbook, Vol 8, ASM International, 2000. 13. J.M. Hodgkinson, Mechanical Testing of Advanced Fibre Composites, CRC Press, Woodhead Publishing Ltd., 2000. 14. K. Ramesh, Digital Photoelasticity – Advanced Techniques and Applications, Springer, 2000. 15. C.W. Macosko, Rheology Principles, Measurements, and Applications, Wiley-VCH, 1993. 16. J.W. Dally and W.F. Riley, Experimental Stress Analysis, McGraw-Hill, 1991. 17. L.S. Srinath, M.R. Raghavan, K. Lingaiah, G. Gargesa, B. Pant, and K. Ramachandra, Experimental Stress Analysis, Tata Mc Graw Hill, 1984.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik problemlerinin temel analitik yaklaşımlarını deneysel sonuçlarla karşılaştırır. | |||||
2 | Uygun deney yöntemini seçmek için problemleri tanımlar; numunelere uygun metotları tatbik eder; Minimum hata ve güvenilir sonuçlar için test düzeneğini ayarlar. | |||||
3 | Konumlandırma sensörlerini, zorlanma göstergelerini, yük hücrelerini, ivmeölçerleri, DIC ve Fotoelastik sistemleri vb. Kullanır. | |||||
4 | Gerçek uygulanabilir mühendislik durumlarını dikkate alarak deney sonuçlarını yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |