Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması YBS 205 3 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

İşletme Matematiği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. ADEM AKBIYIK, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin iş dünyasında karşılaşabilecekleri farklı türdeki problemleri modelleyebilmesi, çözümleyebilmesi, yaptıkları çözümleri yorumlayabilmesi için gerekli temel yetkinliklerin kazandırılması

Dersin İçeriği

Ders; Doğrusal Programlama, Ulaştırma ve Atama Problemleri, Tamsayılı Programlama, Çok Amaçlı Karar Verme, Doğrusal Olmayan Modeller ve Karar Analizleri ile Oyun Teorisi Konularını içermektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
4 Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
2 Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
3 Grafik çözüm Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
4 Simpleks Yöntem I Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
5 Simpleks Yöntem II Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
6 Dualite Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
7 Duyarlılık analizi Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
8 Duyarlılık analizi Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
9 ARASINAV
10 Ulaştırma problemleri I Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
11 Ulaştırma problemleri II Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
12 Atama problemleri I Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
13 Atama problemleri II Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
14 Yazılım Destekli Problem Çözümleri Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar
Kaynaklar
Ders Notu

Yönetim Bilimi, Murat Ayanoğlu, Sakarya Kitabevi, 2006

Ders Kaynakları

1-) Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları
2-) Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar, Hülya H. Tütek, Şevkinaz Gümüşoğlu, Ali Özdemir, Aslı Özdemir, Beta
3-) Operations Research: Application and Algorithms, Wayne L. Winston, 4e, 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek
2 Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek
3 Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek
4 Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek
5 Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak
6 Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6