Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Yoğun Madde Fiziği II | FIZ 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Katıhal Fiziği teknolojiye yakınlığı sebebiyle fiziğin en popüler dallarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı teknolojide kullanılan metaller, yalıtkanlar, yarıiletkenler ve süperiletkenlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir. |
Dersin İçeriği | Katıların Dielektrik Özellikleri, Diamagnetizma ve Paramagnetizma Ferromagnetizma ve Antiferromagnetizma, Manyetik Rezonans, Elektron-Fonon Etkileşimi, Süperiletkenlik, Katıların Optiksel Özellikleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dielektrik sabiti ve polarizabilite tanımlarını açıklar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Ferroelektrik kristalleri tanımlar ve sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Diamagnetik ve paramagnetik maddelerin özelliklerini ayrıntılı bir şekilde inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Magnonlar ve domenlerin yapılarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Dielektrik fonksiyonunu tanımlar ve bu fonksiyonunun frekansa bağımlılığını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Plazmon ve polariton tanımlarını tartışır ve özelliklerini belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Elektron – elektron etkileşmesini ve elektron – fonon etkileşmesini (polaron) karşılaştırarak yorumlar ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Eksitonların yapılarını açıklar ve özelliklerini ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Düzensiz katıları örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dielektrik ve ferroelektrikler | [1] 269-282 |
2 | Dielektrik ve ferroelektrikler | [1] 269-282 |
3 | Diamagnetizma ve paramagnetizma | [1] 295-308 |
4 | Diamagnetizma ve paramagnetizma | [1] 295-308 |
5 | Ferromgnetizma ve antiferromagnetizma | [1] 315-333 |
6 | Ferromgnetizma ve antiferromagnetizma | [1] 315-333 |
7 | Ferromanyetik ve antiferromanyetik rezonans | [1] 356-361 |
8 | Plazmon, Polariton ve Polaronlar | [1] 193-199 |
9 | ARASINAV | |
10 | Plazmon, Polariton ve Polaronlar | [1] 193-199 |
11 | Elektron-elektron ve elektron-fonon etkileşimi | [1] 210-214 |
12 | Elektron-elektron ve elektron-fonon etkileşimi | [1] 210-214 |
13 | Optik süreçler ve eksitonlar | [1] 219-224 |
14 | Amorf katılar | [1] 367-375 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996. |
Ders Kaynakları | [2]“Katıhal Fiziği”, Ş. Aydoğan, Güven Kitap Yayın Dağ. Tic. Ltd. Şti., 2011. [3]“Condensed Matter Physics”, M. P. Marder, John Wiley & Sons,2000. [4]“Solid State Physics”, J.S. Blakemore, Cambridge Univ. Press, 1993. [5]“Solid State Physics”, G. Burns, Academic Press Inc., 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | X | |||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dielektrik sabiti ve polarizabilite tanımlarını açıklar ve yorumlar. | |||||||
2 | Ferroelektrik kristalleri tanımlar ve sınıflandırır. | |||||||
3 | Diamagnetik ve paramagnetik maddelerin özelliklerini ayrıntılı bir şekilde inceler. | |||||||
4 | Magnonlar ve domenlerin yapılarını tartışır. | |||||||
5 | Dielektrik fonksiyonunu tanımlar ve bu fonksiyonunun frekansa bağımlılığını yorumlar. | |||||||
6 | Plazmon ve polariton tanımlarını tartışır ve özelliklerini belirtir. | |||||||
7 | Elektron – elektron etkileşmesini ve elektron – fonon etkileşmesini (polaron) karşılaştırarak yorumlar ve tartışır. | |||||||
8 | Eksitonların yapılarını açıklar ve özelliklerini ortaya koyar. | |||||||
9 | Düzensiz katıları örneklerle açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |