Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Büyüme Teorileri | IKT 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. TAHSİN BAKIRTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonomik büyüme olgusunun teorik ve staratejik yapısı kalitatif ve Kantitatif yöntemler kullanılarak analiz edilir, teknolojik yenilik ve beşeri sermayenin ekonomik büyümeye katkıları dikkate alınarak ekonomik büyük analiz edilir. |
Dersin İçeriği | İlk bölümlerde ekonomik büyüme ve gelişme olgusu, ülkeler ve bölgeler arasında farklılaşmasının temel etmenleri üzerinde durulacak; sonraki bölümlerde ise modern ekonomik büyümenin başta Solow modeli olmak üzere teorik ve ampirik yaklaşımları irdelenerek, ekonomik büyümeye modern yaklaşım geliştiren teknoloji ve insan odaklı büyüme olgusunun teorik yapısı ele alınıp; ekonomik büyümede ülkeler ve bölgeler arası eşitsizliğin hangi büyüme stratejileriyle ele alınabileceği üzerinde durulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik büyümeyi analiz etme yeteneğine sahip olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Modelleme teknikleri kullanır. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Büyüme startejilerinin oluşumu hakkında bilgiye sahip olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | İnsan ve teknoloji odaklı büyüme ve gelişme sürecini öğrenir ve kavrar | Anlatım, | |
5 | Ülkeler arası gelir ve büyüme farklılıklarını kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekonomik Büyüme ve Gelişme kavramları: ülke gelir farklılıkları, gelir ve refah, Bugünün dünyasında gelir ve refah farklılıkları | Daron Acemoglu (2009) Introduction to Modern Economic Growth |
2 | Geleneksel Neoklasik Büyüme kuramlarına bir bakış | Daron Acemoglu (2009) Introduction to Modern Economic Growth |
3 | Ekonomik performanstaki farklılıkların temel belirleyicileri | Daron Acemoglu (2009) Introduction to Modern Economic Growth |
4 | İnsan Niteliği ve Büyüme | Daron Acemoglu (2009) Introduction to Modern Economic Growth |
5 | Teknoloji ve Büyüme | Daron Acemoglu (2009) Introduction to Modern Economic Growth |
6 | Shumpeteryan Büyüme Modelleri | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
7 | Kuznets ve modern ekonomik Büyüme | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
8 | Teknoloji yayılımı, Ticaret ve karşılıklı Bağımlılık | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
9 | Ticaret ve Büyüme: Büyüme ve finansal sermaye akımları,Zengin ülkelerden yoksul ülkelere sermaye akımları,H-O modelinde büyüme, Teknolojik değişiklik,yayılım ve yaparak öğrenmek | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
10 | Ekonomik Büyüme ve ekonomik gelişme Dengeli dengesiz büyüme modelleri arz yanlı talep yanlı | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
11 | Kalkınmada piyasa başarısızlıkları ve yapısal dönüşüm | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
12 | Büyümenin ekonomi politiği | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
13 | Kurumlar, siyaset ve Ekonomik Büyüme | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
14 | Yeni Büyüme stratejileri | Moshe Syrquin(2005) Kuznets and Modern Economic Growth Fifty Years Later |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Feng Dai Jingxu Liu Hui Liu Balance Conditions and Control Strategies for Economic Growth: Economic Advance-Retreat Course Analysis |
Ders Kaynakları | Tahsin Bakırtaş Ders Notları Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül 5. Bölüm
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomik büyümeyi analiz etme yeteneğine sahip olur. | ||||||||||
2 | Modelleme teknikleri kullanır. | ||||||||||
3 | Büyüme startejilerinin oluşumu hakkında bilgiye sahip olur. | ||||||||||
4 | İnsan ve teknoloji odaklı büyüme ve gelişme sürecini öğrenir ve kavrar | ||||||||||
5 | Ülkeler arası gelir ve büyüme farklılıklarını kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |