Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şev Stabilitesi INM 440 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Zemin Mekaniği, Temeller

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERTAN BOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Tek. Recep EYÜPLER

Arş. Grv. Kadir Kocaman

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İnşaat mühendisinin rol oynadığı uygulama projelerinde karşılaşabileceği heyelan risklerini ve bunlara karşı alınabilecek önlemleri kavratmak.

Dersin İçeriği

Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları, Yamaçların oluşumu ve incelenmesi, Yamaçta Su ve kitle hareketlerine etkisi, Kitle hareketlerinin mekanik ilkeleri
Kitle hareketlerinin incelenmesi (Arazi ve Laboratuvar çalışmaları), Zemin yamaçlar ve şevlerde duraylılık, Limit Denge Yöntemleri, Dilim Yöntemleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Heyelanları sınıflandırabilir Anlatım,
2 Heyelan çalışması yapılacak bölge için çalışma taslağı hazırlar Anlatım, Tartışma,
3 Proje özelliklerine göre kayma direnci parametrelerini belirler Anlatım, Tartışma,
4 Heyelan riskli bölgeleri tanır Anlatım,
5 Olası heyelan riskine karşı alınabilecek önlemleri tartışır Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Kesiti verilen bir şevin güvenliğini hesaplar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Heyelanla ilgili bilgisayar programlarını tanır Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
8 Ders kapsamında önerilen şev stabilite bilgisayar programını kullanır Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9
10
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve tanımlamalar 1. Hafta sunusu
2 Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları 2. Hafta Sunusu
3 Yamaçların oluşumu ve incelenmesi-Yamaçta Su ve kitle hareketlerine etkisi 3. Hafta Sunusu
4 Kitle hareketlerinin mekanik ilkeleri 4. Hafta Sunusu
5 Kitle hareketlerinin incelenmesi (Arazi ve Laboratuvar çalışmaları) 5. Hafta Sunusu
6 Zemin yamaçlar ve şevlerde duraylılık 6. Hafta Sunusu
7 Limit Denge Yöntemleri 7. Hafta Sunusu
8 Dilim Yöntemleri 8. Hafta Sunusu
9 Grafik yöntem 9. Hafta Sunusu
10 Kaya Yamaçlar 10. Hafta Sunusu
11 Kayada kitle hareketlerinin sınıflandırılması 11. Hafta Sunusu
12 Kaya yamaçlarda inceleme 12. Hafta Sunusu
13 Yamaç ve şevlerde güvenliğin sağlanması 13. Hafta Sunusu
14 Örnek uygulamalar 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

Şev Stabilitesi, Ertan BOL

Ders Kaynakları

1. Önalp, A., Arel, E., (2004), Geoteknik Bilgisi II-Yamaç ve Şevlerin Mühendisliği, Birsen Yayın Evi, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; X
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Heyelanları sınıflandırabilir
2 Heyelan çalışması yapılacak bölge için çalışma taslağı hazırlar
3 Proje özelliklerine göre kayma direnci parametrelerini belirler
4 Heyelan riskli bölgeleri tanır
5 Olası heyelan riskine karşı alınabilecek önlemleri tartışır
6 Kesiti verilen bir şevin güvenliğini hesaplar
7 Heyelanla ilgili bilgisayar programlarını tanır
8 Ders kapsamında önerilen şev stabilite bilgisayar programını kullanır
9
10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 6 6
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 4