Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Devletinde İdari Yapı ve Eyalet Yönetimi TAR 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste, Osmanlı İmparatorluğunun idari sisteminin temel esasları, yapısal nitelikleri, Osmanlı eyalet idaresinin kuruluşundan Tanzimata kadar geçiriği değişimlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu derste, Osmanlı Devletinin kuruluş ve sonraki süreçlerde idari alanda geçirmiş olduğu değişimler ele alınacaktır. Devşirme sistemi, Ayanlık dönemlerinde devletin yönetim ve hukuk sisteminde nasıl bir değişikliğe uğradığı, bu dönemlerde eyalet idarelerinin ne gibi yeniliklere maruz kaldığı üzerinde durulacaktır. Nihai olarak, devletin sınıfsal yapısı, belli zümrelerin devlet içinde sahip olduğu ağırlıklı rollere göre anlatılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devletinin kuruluş döneminde kurucu güçlerin yapısı ile devletin idari sistemi arasında ne gibi ilişkilerin olduğunu belirler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Devşirme sisteminin kuruluşunda ve hakim olmasında hangi siyasî, idarî ve sosyal faktörlerin rol oynadığını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Ayanlığın hangi dinamiklerin ürünü olduğu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 Ayanlık ile Türk toplumsal evrimi arasında ne gibi ilişkilerin olabileceğini sorgular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Türk modernleşmisinin Osmanlının evrim süreci ile ne oranda örtüştüğünü sorgular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Halen yaşanan problemlerde geçmişte çözümsüz olarak kalan ve bugüne ertelenen problemlerin olup olmadığını sorgular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 Osmanlı idari yapısının hangi dönemlerde ne gibi niteliklere sahip olduğunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin, amacı, kapsamı, kaynakları, metodu Öztürk, Yücel, Osmanlı Devletinin Kuruluşu Hakkında Bazı Görüşler, Kuruluş ve Çöküş Süreçlerinde Türk Devletleri Sempozyumu, Editör: Mehmet Alpargu.
2 Osmanlı İdare Sisteminin Oluşumu: Kuruluş Döneminde Devletin genel Karakteri; Hanedan, Ahiler, Akıncılar, Reaya ve Şehirli toplumun idari yapıdaki fonksiyonları İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi.
3 Devşirme Sisteminin Teşekkülü, Devşirme sisteminin önceki döneme göre temel farkları İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi.
4 Devşirme Sistemi döneminde Merkez ve Eyalet idaresinin yapısı: Enderunluların Eyaletlere tayin edilmesi. Timar sisteminin uygulanışı, Reaya ve devlet ilişkileri. İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
5 Devşirme Sisteminin bozulması, dirlik sisteminin uygulanmasında zorluklar İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
6 Ayanlık dönemi: Genel karakteri, Merkezi idarenin zayıflaması İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
7 Ayanlık döneminde Eyalet ideresinde meydana gelen değişmeler. Beylerbeyliği, Sancakbeyliği kurumları ve bu kurumların idarecilerinin değişmesi. İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
8 Merkezi ordunun yerini geçici orduların alması ve bunun yarattığı sorunlar İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
9 Ara sınav
10 Muhassıllık, Mutasarrıflık, mütesellimlik kurumlarının teşekkülü İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
11 Ayanlık döneminde demokrasi yönünde meydana gelen değişmeler İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
12 Osmanlı İmparatorluğunda sınıfsal yapı: Osmanlı tarihi boyunca Askeri sınıfın rolü İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
13 Osmanlı İmparatorluğunda sınıfsal yapı: Osmanlı tarihi boyunca İlmiyenin rolü İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
14 Osmanlı tarihi boyunca kalemiye, bürokrasi İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Faroqhi, Suraiya, Barkan, Ömer Lütfi, Genç, Mehmet, Akdağ, Mustafa, Pamuk, Şevket, Öztürk, Mustafa.
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler
Ders Kaynakları Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2003; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, İstanbul 1986; Halil İnalcık, Essays in Ottoman History, İstanbul 1998; Halil İnalcık, Documents on the Economic and Social History of Turkey in the 15th Century, İstanbul 1960; An Economic and Social History of the Ottoman Empire, 1300 1914 (Ed. Halil İnalcık, Donald Quataert), Cambridge 1997; Suraiya Foroqhi, Osmanlı Dünyasında Üretmek, Pazarlamak, Yaşamak (Çev. Gül Çağalı Güven, Özgür Türesay), İstanbul 2004; Mustafa Akdağ, Türkiyenin İktisadî ve İçtimaî Tarihi, C. I, II, İstanbul 1974; Ömer Lütfi Barkan, XV ve XVI. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Ziraî ekononimin Hukukî ve Malî Esasları, İstanbul 1943; Aynı yazar, Hüdavendigâr Livası Tahrir Defterleri I, Ankara 1988, Aynı yazar, Türkiyede Toprak Meselesi, İstanbul 1980. Aynı yazarın diğer eser makaleleri. Konuyla ilgili Mustafa Öztürk, Şevket Pamuk gibi yazarların diğer eser ve makaleleri.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6