Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Düşüncesinde Ehl-İ Sünnet | KLM 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam tarihindeki temel düşünce ekollerinden biri olan Ehl-i Sünnet ekolü hakkında öğrencilere ayrıntılı bir şekilde bilgi vermek, tarihi süreçte ortaya çıkan önemli grupları tanımak; bunların temel inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak ve kendi özgün kaynaklarından hareketle bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Ehl-i Sünnet Kavramı, Selefilik, Hadis Taraftarları ve Ehk-i Sünnet içerisindeki Yeri, Eşari ve Eşarilik, Önde Gelen Eşarî Şahsiyetler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mezheplerin ortaya çıkış süreçlerini bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Ehl-i Sünnet kavramının içeriğini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Ehl-i Sünnet ile diğer ekolleri mukayese edip değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Sünni fırkaların önemli şahsiyetlerini, görüşlerini ve eserlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Selefilik, Eşarilik ve Maturidiliğin temel özelliklerini tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Günümüz Ehl-i Sünnet dünyasını bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, metod ve genel açıklamalar, | |
2 | Ehl-i Sünnet kavramı ve isimlendirme meselesi | |
3 | Ehl-i Sünnetin şemsiye bir kavram olması, teşekkül süreci ve kısa bir tarihçe, | |
4 | Sünniliğin ilk temsilcileri ve Hasan-i Basri, | |
5 | Hadis taraftarları, Rey taraftarları, | |
6 | Ebu Hanife ve Ehl-i Rey, | |
7 | Ahmet b. Hanbel ve Ehl-i Hadis, | |
8 | Eşariliğin teşekkülü ve İmam Eşari, | |
9 | Bakillani ve Eşariliğinin sistemleşmesi, | |
10 | İmam Maturidi ve Maturidilik | |
11 | Maturidiliğin teşekkül süreci ve Nesefi, | |
12 | Maturidliğin önemli şahsiyetleri ve eserleri, | |
13 | İslam tarihinde Maturidilik ve yayıldığı bölgeler, | |
14 | Genel değerlendirme, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, tr. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991; Bulut, H.İbrahim, Mutezile Mezhebinde Nedensellik Tartışmaları, Marife Bilimsel Birikim, Yıl 3, Sayı 3, (Kış 2003), ss. 275-292. Bulut, H.İbrahim, Şeyh Müfîd ve Şia´da Usûlî Farklılaşma Süreci, İzmir, 2005. Ebu Hanife Numan b. Sabit, İmam-ı Azamın Beş Eseri, çev. Mustafa Öz. İstanbul 1981. Ebu Zehra, İslâmda Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (tr. E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu), İstanbul 1970. Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980; Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İzmir 2004. Ibn Hazm, el-Fasl fil-Milel, Beyrut 1986. İmam Maturidi ve Maturidilik, ed. Sönmez Kutlu, Ankara 2003. İsa Doğan, Mürcie ve Ebu Hanife, Samsun 1992. Kummi/Nevbahti, Şiî Fırkalar [ Kitâbul-Makâlât vel-Fırak/Fırakiş-şia], (tr. Hasan OnatSabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek), Ankara 2004. Maturidi, Kitâbut-Tevhîd, (thk. B.Topaloğlu), İstanbul 2004. Sönmez Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. Şehristani,el-Milel ven-nihal, (ed. A.Ali Mahna-A.H.Faur, Beyrut 1993. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (tr. Ethem Ruhi Fığlalı), Ankara 1981. Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |