Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müşkil Ayetlerinin Tefsiri TFS 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrenciler, Kuranda çelişki görünümü veren ayetlerin sebeplerini ve bu sebepleri giderme yollarını kavrayacaklardır.

Dersin İçeriği

Çelişki görünümü veren ayetlerin tespiti ve ele alınış yollarının öğrenilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müşkil Ayetlerin tanımını, konusunu ve diğer ilimlerle ilişkisini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Müşkil ayetlerin tefsirinde müstakil eserleri tanır ve diğer tefsir kitapları arasında ön plana çıkan tefsirleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Müşkil ayetler bağlamında lafız yönünden birbirine benzeyen ayetler tanır ve incelemeye tabi tutar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Müşkil ayetler bağlamında Kur´anda çelişki görünümü veren ayetleri tanır ve incelemeye tabi tutar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Kur´ân ayetlerinde çelişki görünümü veren sebepleri ve giderme yollarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Tefsirdeki ihtilaf türlerini görür. Birçok ihtilaf sebebinin müşkil ayetlerden kaynaklandığı kanaatine varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müşkil Ayetlerin Tanımı, konusu ve diğer ilimlerle ilişkisi
2 Kurânda çelişki görünümü veren âyetler ilminin tanımı ve konusu ve tarihçesi
3 Müşkil ayetlerle ilgili eserlerde konuların ele alınış tarzlarının değerlendirilmesi.
4 Kuran ayetlerinde çelişki görünümü veren sebepler ve giderme yolları.
5 Aynı konunun farklı lafızlarla anlatımından dolayı çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler
6 İcaz ve itnap açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler
7 Kıraat açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler
8 Kıssalardaki farklı anlatımlardan dolayı çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler.
9 İrab farklılığı açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler.
10 Farklı sebebi nüzuller açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler
11 Mutlak-Mukayyed açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler.
12 Nasih-Mensuh açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler.
13 Hakiki ve Mecazdan dolayı çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler
14 Müşkil, Lafzî müteşâbih ve îhâmul-ittirap kavramları arasındaki ilişkiler üzerinde değerlendirmeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Şankıtî, M. (1998), Defu Îhami´l-İttırab an Âyi´l-Kitab, S. Arabistan.
[2] İskâfî, H, (2001), Dürretü´t-Tenzîl ve Gurretü´t-Tevîl, Mekke: Ümmül-Kura Üniversitesi Yayınları
[3] Alûsî, M. (1978), Rûhu´l-Meânî fî Tefsîri´l-Kurâni´l-Azîm ve´s-Seb´i´l-Mesânî, Beyrut: Dârul- Fikr
[4] İbn Kuteybe, A. (1973), Tevîlu Müşkili´l-Kurân, Kahire: Dârut Türas.
[5] Aydın, M., (2001), Kur´ân´da Benzer Ayetlerdeki Anlatım Farklılıkları, Adapazarı: Değişim Yayınları.
[6] Süleyman Pak, (2000), Müşkilu´l-Kur´ân, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6